تاریخ : چهارشنبه, ۲ تیر , ۱۴۰۰ 14 ذو القعدة 1442 Wednesday, 23 June , 2021
اختصاصی سخن//

مبادی ورودی شهر تبریز بدلیل بی توجهی مسئولین در شآن تبریز نیست

  • کد خبر : 74525
  • 31 فروردین 1400 - 18:08
مبادی ورودی شهر تبریز بدلیل بی توجهی مسئولین در شآن تبریز نیست
بنظر شما آیا وقت آن نرسیده است که شهر داری با همکاری و مشارکت اداره کل راه و شهرسازی و هماهنگی مسئولان گمرگ و سایر ارگانها و سازمانهای ذینفع، وضعیت نابسامان کنونی حاشیه مسیر و مراکز صنعتی واقع در حاشیه مبادی ورودی جاده ترانزیت بین المللی را ساماندهی نمایند.

به گزارش سخن، دکتر هوشنگ پاکدل صمدی معاون اسبق ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههاي وزارت راه و شهرسازي؛ در گفتگو با خبرنگار سخن در خصوص مبادی ورودی شهر تبریز بیان داشت: متاسفانه سالهاست علیرغم اقداماتی که برای بهبود وضعیت موجود مبادی ورودی به شهر تبریز انجام گرفته است، وضعیت آن چنان آشفته و ناهنجار است که دل هر مسافر و یا شهروند و گردشگری که از این مسیر گذر می کنند را آزرده خاطر می سازد. بطوریکه وضعیت کنونی مبادی ورودی به شهرتبریز می تواند یکی از بحث های چالش بر انگیز در مدیریت شهری باشد که بدلیل بی توجهی مسئولین در شآن تبریز نیست و بایستی در اولویت مورد توجه ویژه قرارگیرد.
وی افزود: وضعیت اسف بار نمای مبادی ورودی کلانشهر تبریز خصوصا جاده ترانزیت بین المللی مرند – تبریز، بدلیل وجود کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنفی مختلف، مراکز صنعتی، انبوهی ازتجمع ضایعات  وضعیتی غیر باور و بسیار ناهنجارایجاد نموده که جلوه ناخوش آیندی برای مسافرین عبوری ایجاد نموده است، بطوریکه نابسامانی حاشیه جاده ها، عدم وجود فضای سبز، حاشیه‌ای سراسری و یکنواخت، طرح هندسی نامتقارن و متغیر مسیر، کافی نبودن تابلو و علائم استاندارد جاده ای، وضعیت نامناسب بلوارهای موجود و همچنین وضعیت مسیرهای کندرود، خصوصا  ورودی از سمت پلیس راه مرند و همچنین نبود توقف گاههای استاندارد در طول مسیر جلوه ای ایجاده نموده که در شان شهر اولین ها نیست.
پاکدل افزود: از آنجائیکه شهرداری بر اساس ماده ۲ برنامه راهبردی – عملیاتی شهری در افق ۱۴۰۲ موظف است به منظور ارتقاء زیست پذیری، توسعه فضاهای عمومی مولد، پایدار و بهبود فضاها و خدمات شهری نسبت به شناسایی و تجهیز فضاهای شهری واجد ظرفیت های حیات شبانه، در چارچوب افزایش حضور و مشارکت فعال شهروندان با هماهنگی و همکاری نهادهای ذیربط اقدام نماید. بنظر شما آیا وقت آن نرسیده است که شهر داری با همکاری و مشارکت اداره کل راه و شهرسازی و هماهنگی مسئولان گمرگ و سایر ارگانها و سازمانهای ذینفع، وضعیت نابسامان کنونی حاشیه مسیر و مراکز صنعتی واقع در حاشیه مبادی ورودی جاده ترانزیت بین المللی را ساماندهی نمایند، و فضای حاشیه مبادی های  ورودی شهررا بهبود و نسبت به تجهیز سیستم های نوین حمل و نقل و هوشمند سازی آن اقدام نماید تا از وضعیت اسف بار کنونی و انزوا و خمودگی خارج سازند و جان دوباره ای به آن بخشند و به افزایش امنیت، اشتغال، گردشگری و دسترسی شبانه روزی مردم به امکانات در مبادی ورودی کلانشهرتبریز  کمک نمایند؟!
وی گفت: اما نمی دانم دلیل این همه بی توجهی به این نابسامانی و وجود چنین نماهای بد منظر آنهم در جاده ترانزیت بین المللی چیست؟ امیدوارم یکی از اولویت های استان رسیدگی به وضعیت اسف بار کنونی این مسیر ها باشد.
پاکدل در پاسخ به اینکه، به نظر شما برای بهبود وضعیت موجود مبادی ورودی در کلانشهر تبریز چه برنامه ای یا چشم اندازی را باید تدوین کرد اذعان داشت: از نظرمن چشم انداز مبادی ورودی شهر باید بنحوی باشد که  ۱۰ الی ۱۵ کیلومتر مانده به ورودی کلانشهر تبریز، طرح هندسی مسیر کاملاً بطور اساسی اصلاح و اتوبانی یکنواخت و استاندارد، مجهز به سامانه های حمل و نقل هوشمند که هر مسیر با ۴ باند اصلی و ۲ باند کندرو، شش بانده رفت و برگشت (جمعا ۱۲بانده، با توجه به وضعیت کنونی عرض مسیر موجود براحتی  امکانپذیر می باشد)، با روشنائی کامل و مجهز به توقفگاههای مناسب در مکانهای مورد نیاز با حاشیه ای کاملا سرتاسر فضای سبز ، مکان و بناهائی همجوار با نمای خوش منظر که از لحاظ کاربری تعریف شده و برای عموم مردم  قابل استفاده باشد، می بایست احداث گردد.
این کارشناس خبره راه و شهرسازی در خصوص پیشنهاد راهبردی برای عملیاتی شدن  این چشم انداز اظهار کرد:
۱- در ابتدا شهرداری با هماهنگی و مشارکت اداره کل راه و شهر سازی بایستی با مطالعه و بررسی و با تغییر کاربری مناسب حاشیه مسیرهای مبادی ورودی کلانشهر تبریز را با تصویب در کمیسیون ماده ۵ اصلاح نماید تا ضمن جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه مبادی ورودی شهر، با ایجاد فضای سبز و نور پردازی با زیبا سازی بدنه و ایجاد هارمونی هماهنگ و منظم ورودی شهرمان را احیاء تا جلوه خوش منظری در شان شهر اولین ها ایجاد شود.
۲- راه حل کوتاه مدت: نمای کلیه بناها و ساختمانهای اصناف مختلف صنعتی و تجاری واقع در حاشیه مسیرهای مبادی ورودی با طراحی دفتر فنی شهرداری از لحاظ معماری و رنگ یکنواخت با هارمونی خاصی با جلوه های ویژه انجام شود، تا با هماهنگی شهرداری، خود مراکز تجاری و صنعتی موظف به اصلاح نمای بناها مطابق نقشه ابلاغی شوند.
پروژه در دو فاز اول و دوم اقدام گردد در فاز اول ایجاد بلوارسراسری شش بانده با اصلاح طرح هندسی مسیر از سه راه کمربندی جدیدالاحداث قبل از پلیس راه تا سه راه مایان بطول ۳٫۸ کیلومتر

۳- در دراز مدت با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی ایجاد بلوار سراسری شش بانده رفت و ۶ باند برگشت (۴ باند رفت بعلاوه ۲ باند کندرو) با اصلاح طرح هندسی و اصلاح مسیر از گمرگ سهلان تا سه راهی کمربندی جدیدالاحداث (حدود ده کیلومتر) با پیش بینی توقف گاههای مناسب و استاندارد و زیبا سازی حاشیه با ایجاد فضای سبز سراسری با هارمونی یکنواخت و همشکل و مجهز به سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای و….. پاکدل در پایان ضمن اشاره به حیات شب، گفت: بنظر می رسد غرب تبریز به لحاظ همجواری با پارک بزرگ تبریز و مسیر ترانزیت بین المللی جاده سنتو و به لحاظ تردد شبانه روزی، مستعد مناسب‌ترین منطقه برای توسعه همه جانبه باشد لذا پیشنهاد می‌گردد با مطالعه و بررسی بخشی از اراضی حاشیه مسیر نسبت به ارتقائ زیست پذیری، توسعه فضاهای عمومی مولد، پایدار و بهبود فضاها و خدمات شهری و تجهیز فضاهای شهری واجد ظرفیت های حیات شبانه، در چارچوب افزایش حضور و مشارکت فعال شهروندان با هماهنگی و همکاری نهاد های ذیربط اقدام گردد تا منطقه به یکی از بهترین مکان ها برای حیات شبانه تبدیل گردد.

لینک کوتاه : https://sokhankhabar.ir/?p=74525

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.