به گزارش سخن به نقل از تسنیم، مدیران مسئول روزنامه‌های کیهان، جوان، همشهری و مدیران عامل خبرگزاری‌های تسنیم، مهر،‌ فارس و سایت رجانیوز از شکایت نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت کشور تبرئه شدند.

 

نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور به‌اتهام عدم رعایت ماده ۷۴ و ۶۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ از این رسانه‌ها شکایت کرده و مدعی شده بودند رسانه‌های مذکور بودجه دولتی هستند و در ایام انتخابات له یا علیه نامزد خاص فعالیت کرده‌اند.

 

براساس این گزارش شکایت مطروحه پس از صدور کیفرخواست، در دستور رسیدگی شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت به‌ریاست قاضی عالیشاه قرار گرفت که دادگاه پس از برگزاری جلسه رسیدگی مبادرت به صدور حکم کرد.

 

در حکم دادگاه آمده است: با عنایت به بررسی‌های آمده، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اشاره‌شده فاقد ردیف بودجه‌ای مستقل از قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور هستند اما در چارچوب قوانین و ضوابط اعطای کمک به نشریات، مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اعتباراتی در قالب کمک بلاعوض از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌اند.

 

این حکم می‌افزاید: برای نمونه در سال ۹۶ روزنامه همشهری ۱۹٫۸، روزنامه جوان ۶٫۸۴، روزنامه کیهان ۸٫۸۷۷ و خبرگزاری مهر ۱٫۵۳۰ میلیون ریال و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، هیچ مبلغی دریافت نکرده‌اند؛ ضمن اینکه مبالغ دریافت‌شده در قالب یارانه دریافتی مطبوعات بوده که متفاوت از تخصیص بودجه عمومی به‌شرح مندرج در ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری است.

 

دادگاه نهایتاً تصریح کرده است: بنابراین، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های موضوع شکایت، فاقد ردیف بودجه‌ای از بودجه کل کشور بوده و علی‌الفرض اخذ کمک‌های بلاعوض مشمول مقررات مقرر در ماده ۶۸ قانون انتخابات نمی‌شود فلذا با عنایت به اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری به‌نفع متهم و مستنداً به مواد ۴، ۲۶۵ و ۳۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری، مواد ۲ و ۱۲ قانون مجازات اسلامی و اصل ۳۷ قانون اساسی، به‌لحاظ فقدان وصف جزایی رفتارهای انتسابی به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های پیش‌گفته، قرار منع تعقیب آنان صادر و اعلام می‌شود این حکم ظرف ۲۰ روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی است.