به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سخن به نقل از ایسنا، سعید بشیریان بناب با اعلام این مطلب اظهار کرد: این قطعه زغالی از نوعی گرافیت خاص کامپوزیتی بر پایه پلیمر تولید شده است و در روانکاری چرخ‌های قطار با ریل که به طور دائم در تماس هستند، نقش مهمی را ایفا می کند، با بومی سازی این قطعه، از واردات آن بی‌نیاز شدیم.
وی با اشاره به اهمیت این قطعه افزود:‌ قطعه روانکار،‌ بخشی از پروفیل چرخ را که در تماس مستقیم با ریل قرار داشته را به مواد روانکار آغشته کرده و باعث کاهش اصطکاک و افزایش عمر چرخ‌های قطار و ریل می‌شود.
وی ادامه داد: با تولید این قطعه در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «حمایت از تولید داخلی» نامگذاری شده است، علاوه بر تبریز ، قطار شهری اصفهان،‌ شیراز و مشهد نیز می‌توانند این قطعه را از تبریز خریداری کرده و از واردات بی نیاز شوند.
بشیریان، ارزش نمونه ی خارجی قطعه روانکار را برای هر بلوک، ۱۵۰ یورو عنوان کرد و گفت: دانش تولید این قطعه در جهان در اختیار چند شرکت انگشت شمار بوده و با همت کارشناسان بومی و با هزینه‌ی کم‌تر خواهیم توانست این قطعه را با همان استانداردها تولید کنیم.