به گزارش سخن، وحید شادی نیا، سخنگوی اورژانس استان آذربایجان شرقی با حضور در تحریریه سخن، در رابطه با مسائل پیرامون اورژانس با خبرنگار سخن به گفتگو نشست؛ متن گفتگو را در زیر می خوانید:
🔴مختصری از رزومه ی کاری و تحصیلی خود برایمان بگویید؟!

بنده با ۱۷ سال سابقه کار، ۴ سال به عنوان روابط عمومی و سخنگوی اورژانس استان فعالیت داشته ام.
همزمان مسئول هدایت عملیات بحران دانشگاه بوده ام.
🔴وضعیت اورژانس به صورت کلی و نسبت به سایر استان ها از نظر تجهیزات، امکانات و نیرو ی انسانی چگونه است؟
خوشبختانه وضعیت موجود پایگاه های استان خوب است.
در جاده های شهر تبریز اکثر محور ها و راه های اصلی را در کل استان پوشش می دهیم.
در داخل شهر تبریز پایگاه های ما، برنامه توسعه که داریم طرحی به عنوان طرح تملک داریم که در بعضی مناطق شهری پر ترافیک امکان تملک ملک وجود نداره که پایگاه اورژانس احداث کنیم به همین دلیل نیاز دارد اورگان های دولتی کمک کنند تا مسئله تملک حل شود.
در مجموع وضعیت اورژانس خوب است.

🔴آیا به تازگی پایگاه های اورژانس در سطح شهر را افزایش داده اید و چه تعداد پایگاه در داخل شهر وجود دارد؟
تعداد پایگاه های شهر تبریز ۲۵ عدد است در یک سال اخیر ۴ پایگاه افزوده شده است و ۸ پایگاه دیگر در دست احداث است.

🔴وضعیت نیرو هایی اورژانس چگونه است نیرو ها از چه رشته هایی می باشند و در کل شرایط استخدام به چه صورتی است؟
تمامی نیرو های که در فوریت های پزشکی مشغول به کار هستند موظف اند تحصیلات اولیه یعنی کاردانی دانشگاهی داشته باشند به منظور حداقل مدرک یکی از رشته های پیرا پزشکی اعم از پرستاری، هوش بری اتاق عمل، فوریت های پزشکی، که همه این رشته ها مشغول به کار هستند به غیر از رشته های ياد شده امکان استخدام و به کار گیری در اورژانس استان وجود ندارد.
وضعیت استخدام هایمان تعدادی از کارکنان شرکتی و تعدادی قردادی هستند و تعدادی نیز استخدام رسمی می باشند.
در مرحله اول همه پذیرفته شدگان به صورت قرار دادی مشغول به کار می شوند اما به مرور زمان استخدام رسمی می‌شوند و تعدادی نیز شرکتی می شوند.

 

 

🔴میزان حقوق ها نسبت به میزان کاری نیروهای اورژانس چگونه است؟
میزان حقوق نسبت به سختی کاری که وجود دارد کم است، میزان حقوق و مزایا کارکنان کم تر است و انتظار می‌رود که حقوق ها بیشتر باشد.
به میزان حقوق یک کارمند معمولی است

🔴در شهر تبریز و استان بیشتر حوادث در چه حوزه ای است و دلایل زیاد بودن این حوادث چه چیزی است؟

حوادث ترافیکی که بحث تصادفات… و حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و…. و همچنین اورژانس داخلی که در منازل انجام می یابد که در منزل، کسی که بیماری قلبی دارد تشنجی و … به ویژه در بحث زایمان در مناطق دور افتاده بسیار به هموطنان می‌توانیم کمک رسانی کنیم.

در موضوع زایمان در روستاهای دور افتاده که در مسیر انتقال به شهر امکان به خطر افتادن جان مادر یا فرزند یا هر دو وجود داشته که اورژانس بسیار کمک کرده است و این دسته از مرگ و میر را به حداقل رسانده است.
🔴وضعیت اورژانس هوایی ما به چه شکل است؟
برای اورژانس هوایی ما فقط یک پایگاه اورژانس هوایی داریم که با هوا نیروز قرارداد بسته ایم بالگردهای مال آن هاست (و ما اجاره به آن ها پرداخت می کنیم) نیروهای تخصصی و درمانی آن را اورژانس تامین می‌کند؛ امکان دسترسی به تمام نقاط استان را دارد و مسئله اصلی این است که در اورژانس هوایی عدم امکان پرواز هوایی در شب وجود دارد.
پرواز در شب شرایط خاص خود را دارد که متاسفانه ما این امکان را نداریم امیدواریم در آینده به بالگردهایمان این سیستم اضافه شود به ما در خدمات رسانی کمک کند.
🔴آیا یک پایگاه کافی است؟
اورژانس هوایی را برای تمام حوادث به کار نمی گیریم با توجه به شرایطی که در محورهای مواصلاتی استان وجود دارد.
برد بالگردها ۱۵۰ کیلومتر است یعنی ۱۵۰ کیلومتر رفت و ۱۵۰ کیلومتر برگشت است؛ اگر سوخت این بالگردها تامین شود امکان این را دارند که مسافتی بیشتر از ۱۵۰ کیلومتر را نیز طی کنند؛ همزمان نیز امکان گنجایش ۴ مسدوم را نیز دارند.
به امید خدا اگر تعداد پایگاه های ما در آینده افزایش بیابد بهتر و بیشتر میتوانیم کمک رسانی کنیم.
🔴حوادث علاوه بر بلایای طبیعی دیگر حوادث بیشتر بر اثر چه چیزی رخ می‌دهد و بیشترین حادثه رخ داده در استان در چه حیطه است؟
بیشترین ماموریت ها که به نام اورژانس داخلی می‌شناسیم بیماران قلبی، بیماران مسن و… است
آمار ۶ ماه گذشته تا ماه شهریور ۵۳۰۰۰ماموریت داشته ایم که از این آمار
۱۱۷۰۰آمار حوادث تصادفات است
۳۰۰۰بیماران قلبي
۴۰۸بیماران سکته مغزی
۴۲۷بیماران تنفسی
۲۳۵ بیماران مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

🔴محور جاده اهر که بیشتر بروز تصادفات و حادثه در این محل اتفاق می افتد به چه دلیل است و با چه ارگان های برای حل این مسئله مذاکره کرده اید؟
بحث تصادفات در آن محور به دلیل این که محور پر ترددی است رخ می دهد.
جاده آن منطقه یک جاده دوطرفه کم عرض است؛ به دلیل افزایش باند در این محور روز به روز تصادفات در این محور نسبت به گذشته کم تر شده است و امیدواریم با تمام شدن طرح دو بانده شدن جاده تصادفات در این محور به حداقل برسد.
بعضی از محورهای دیگر مانند، محور مرند خوی و مرند جلفا را از یاد برده ایم، این راه ها بعضا در رقابت با مسیر اهر میزان تصادفات و مرگ و میر بیشتری را دارد.

🔴اخیرا در فضای مجازی بازتاب های موضوع خودکشی زیاد شده است آیا در این مورد آماری در دست دارید و دلایل آن چیست و در چه سنيني اتفاق می افتد؟
بحث خودکشی عمدتا چون فوت کرده اند به پزشک قانونی و پلیس اطلاع رسانی می‌شود و به اورژانس اطلاع رسانی نمی‌شود، اورژانس آمار دقیق در این باره در دست ندارد.

🔴مسئله دیر رسیدن اورژانس در استان آیا حل کرده اید چقدر صحت دارد ؟

آمار زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه در جاده ها ۱۵ دقیقه است در داخل شهر ها به دلیل کمبود پایگاه ها گاها امکان کمی تاخیر وجود دارد که با افتتاح پایگاه های جدید این مشکل حل خواهد شد.
در جاده هایمان بحث دیر رسیدن اصلا مطرح نیست به دلیل اینکه بحث کمبود پایگاه نیست و ما تمام محور های اصلی استان را پوشش می دهیم و به فکر پوشش دهی جاده های فرعی هستیم با جذب نیروی کار جدید و افتتاح پایگاه این موضوع حل خواهد شد.
در بعضی از حادثه ها و تصادفات اتفاق افتاده است که منتظر اورژانس بوده اند غافل از این که کسی با اورژانس تماس نگرفته است و بعد اظهار می کنند که اورژانس دیر رسیده است در حالی که هیچ کس تماسی نگرفته!
در مرکز اورژانس استان مانیتوری وجود دارد که تمام حرکات ماشین های اورژانس که با چه سرعتی بوده است، در کجا ها توقف داشته است بررسی می شود، و در هر ماشین اورژانس تبلتی قرار داده ایم که به صورت آنلاین نیروی فعال اورژانس گزارش کار می‌دهند و اگر ما پرینت بگیریم رصد عملکرد های اورژانس را نشان میدهد.

گاهی دلیل دیر رسیدن عدم فرهنگ سازی در شهر است که مردم به اورژانس راه نمی دهند اما در کل اگر با اورژانس تماس گرفته شود نیرو ها خود را در سریع ترین زمان به مکان مورد نظر می رسانند.

🔴در این حوزه آموزش شهروندی داشته اید؟
برای آموزش شهروندی تمامی نهادها سیستم آموزش و پرورش و همه باید کمک کنند.
خوشبختانه شرایط بهتر شده است اما با شرایط ایده آل فاصله داریم زمانی که آژیر آمبولانس را شنیدیم راه را باز کنیم!
در بحث آموزش شهروندی در سال گذشته برای اولین بار طرح اورژانس یار در سطح مدارس برگزار کردیم در سطح مدارس تبریز پایه نهم همراه با آموزش پرورش بررسی کرده ایم به این نتیجه رسیدیم پایه نهم بهترین مقطع است و در نهایت به ۱۸ هزار نفر از دبیران پرورشی و دانش آموزان پایه نهم طرح اورژانس یار اقدامات احیای قلبی و ریوی، طرح اصولی برخورد با مصدوم ترافیک و خفگی این سه مورد را آموزش دادیم.
اما در بحث فرهنگ سازی تلاش هایی صورت گرفته است از نهادهای فرهنگی اجتماعی انتظار می‌رود که برای تمامی خودروهای امدادی باید آموزش های لازم داده شود.

🔴با دیگر ارگان ها چه خصوصی چه دولتی تا چه اندازه در زمینه آموزش و پیشگیری همکاری دارید؟
هر ارگان در حوزه خود باید آموزش دهد
هماهنگی بین نیروهای امدادی بسیار عالی است به دلیل اینکه این نیروها ارتباط مشترک با هم دارند در تمام حوادث و بحران ها، اما در بحث آموزش هر ارگان در حوزه خود فعالیت های دارد.
ما جلسات هماهنگی با نیروی پلیس راهنمایی و رانندگی و انتظامی داریم سازمان هلال احمر و آتش نشانی با آنها مذاکره داریم که در مرحله آخر به صورت مانور پیاده سازی می شود، قبل از حوادث ما با ارگان های مذکور جلسات مشترک برگزار می کنیم، صحبت می کنیم سناریو می‌نویسیم و در قالب مانور و رزمآیش تمرین می کنیم تا در حوادث واقعی آمادگی لازم را داشته باشیم.

🔴درمورد مانور اوایل آبان ماه جاری داشتید توضیح دهید این که کدام سازمان ها بوده اند چه فعالیت‌های انجام داده اید.

مانوری که صورت گرفت مانور پدافند زیستی و مسمومیتی بود که حدود۴۰۰نفر در یکی از مدارس تبریز درگیر این مانور کردیم، در مرند و سراب نیز این کار صورت گرفت.
هدف از این مانور این بود که در بحث پدافند غیر عامل بود (۷که از اسمش هم معلوم هست)؛ رهبر معظم هم بر این موضوع تاکید دارند، بحث بیو تروریسمی هر تعداد مسدوم شد چه کاری باید انجام بدهیم جلسات هماهنگی با نیروهای امنیت انتظامی صورت گرفت بحث آموزش و پرورش وتمامی ارگان های امدادی و امنیتی تماما مشارکت داشتند و این مانور برگزار شد، بیمارستان ها و اورژانس درگیر کردیم، اورژانس ۱۱۵ آمد و بیمارستان سیار اورژانس در حیاط مدرسه بر پا کردیم از بیمارستان خواستار این شدیم که بیمارستان نیروهای درمانی خود یعنی پرستار و پزشک به ما بدهند کادر درمان را آوردیم اقدامات درمانی صورت گرفت.
تمام این اقدامات مربوط به هماهنگی های قبل از بحران است.
ارتباط ما با بیمارستان بسیار محکم است؛ بیمارستان سینا و بیمارستان امام رضا را درگیر کردیم
همزمان ۳۰ بیمار به این بیمارستان ها فرستادیم تا عملکرد آنهارا نیز ارزیابی کنیم.
خوشبختانه آمادگیمان هم در بحث پدافند غیرعامل هم در بحث بحران خوب است.

🔴 انتقال بیشتر مصدومین به بیمارستان سینا یا امام رضا به دلیل تجهیزات کامل و جوابگو است یا چون دولتی است مجبور به انتقال به این دو بیمارستان است؟
در مجموع مصدومین را به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال می‌دهیم و چون بیمارستان امام رضا از نظر تجهیزات تشخیصی و درماني کامل و از طرفی نیز دولتی است. ولی بیماران بد حال را به نزدیک ترین مرکز درمانی چه خصوصی چه دولتی انتقال میدهیم.

🔴بیمارستان های امام رضا و سینا از نظر تجهیزاتی تا چه حد کامل هستند؟
تجهیزات خوبی دارند امکانات تشخیصی و کادر درمانی کاملی را دارا هست بیمارستان امام رضا برای شمال‌غرب کشور پاسخگو هست ام آر آی شبانه روزی، اسکن، سونوگرافی و… همیشه برقراره می باشد و از نظر تجهیزات تکمیل است.

🔴برای خدمات اورژانس هزینه ای گرفته می‌شود؟
خدمات اورژانس چه آمبولانس باشد چه اورژانس هوایی و هر چیز دیگری تمامی خدمات ما رایگان است، هزینه اورژانس هوایی را نیز وزارت خانه متقبل می شود.

🔴عملکرد نیروهای اورژانس را در صحنه حادثه چگونه می‌بینید؟
در کل دنیا در مرحله اول تیمی به صحنه حادثه می‌رود بیمار را چک می‌کند وسریعا اقدامات اولیه را انجام می‌دهد بعد گروه دوم ۴ تا ۶ نفر به ماموریت می‌روند این تعداد در کشور ما خلاصه شده در ۲ نفر متاسفانه به دلیل کمبود امکانات دست تنها مانده ایم.
سایر سازمان های امدادی با نفرات بیشتری به ماموریت اعزام میشوند اما در اورژانس تعداد این نیروها ۲ نفر است.
متاسفانه در سازمان ما کار بسیار زیاد و نیرو کم است اکثر نیروهایمان بعد از گذشت مدتی بخاطر فشار جسمی دیسک کمر می گیرند و همچنین ناراحتی قلبی ناشی از استرس در بین نیروها زیاد است، بین نیروهای ۱۵ سال خدمت به بالا زانو درد ودیسک زیاد است، به دلیل اینکه بعضاصحنه حادثه ای در آپارتمانی است که آسانسور ندارد (این ضعف دیگر سازمان ها است که در ساختمان ها آسانسورهای تعبیه نشده) یا آسانسور ها ظرفیت لازم برای قرار گیری برانکارد را ندارد و یا برخی در مجتمع هایمان رمپ لازم که بشود برانکارد را حمل کرد وجود ندارد و نیرو ها دست تنها بیماران را به سختی حمل می کنند و همه اینها جزو مشکلات کاری مان محسوب می شود.

🔴کمبود نیرو دارید ؟
مسئله کمبود نیرو نسبت به گذشته کم شده است واقدامات لازم برای جذب نیروی جدید در دست اقدام است و در هشت پایگاه جدید که افتتاح خواهد شد نیرو جذب میکنیم.

نیروهای ما ایثارگرانه کار می‌کنند ۴ پایگاه افتتاح کردیم که هر نفر ماهی ۱۵ روز شیفت دارند.
۲۴ ساعته شیفت میباشند تا پایگاه هایمان تعطیل نشوند.

🔴با توجه به اینکه فصل زمستان در راه است و میزان گاز گرفتگی زیاد اتقاق می افتد اقدامات عملی لازم در این حیطه چیست و همکاری هایتان با سازمان های دیگر برای به حداقل رساندن آن چیست؟
بحث آگاه سازی و حساس سازی مردم مهم است چرا که؛ عمدتا خانواده ها خود باید مسیر دودکش را چک کنند نه ما!
وظیفه سازمان ما بحث حساس سازی است و مصاحبه های تلوزیونی و رادیویی انجام می‌دهیم در فضای مجازی تلاش ما این است که هموطنان عزیزمان را آگاه سازیم.
هر جا که حادثه ای ناشی از گاز گرفتگی رخ دهد بعد از رسیدن همکاران اورژانس به صحنه حادثه با امداد گاز یا سازمان های متولی آتش نشانی تماس گرفته و اعلام گاز گرفتگی می کنیم تا بیایند و علت حادثه را بررسی کنند.

 

🔴در پیاده روی اربعین همکاران زحمتکش اورژانس استان حضور دارند ؟
بله ما طبق روال سالهای قبل ۱۰ دستگاه آمبولانس فرستاده بودیم در مرز مهران در حال خدمت رسانی به زائران حسینی بودند و یک اتوبوس آمبولانس و ۳۵ نفر نیرو فوریت های پزشکی در آنجا شبانه روز فعالیت می کردند.

🔴توصیه شما به مردم در لحظات اولیه حادثه تا رسیدن آمبولانس بر سر بیمار چیست؟
خواهشمندیم در شرایط اولیه حادثه با موارد اورژانسی تماس داشته باشند
شرایط موجود مریض را دقیق بیان کنند، واقعیت را بگویند
مردم بیمار را جابه جا نکنند، بیماران قلبی، تشنجی و… به هیچ وجه جابه جا نکنند به دلیل اینکه اگر این بیماران را جابه جا کنند میزان مرگ و میر بالا میرود!
در تصادفات مردم حق جابه جایی بیمار را ندارند مگر اینکه ماشین آتش گرفته باشد با رعایت اصول ایمنی بیمار را جابه جا کنید.
زمانی که با اورژانس تماس می گیرید تعداد مسدومین را دقیق بگویید تا اورژانس به تعداد مناسب فرستاده شود.

انتهای پیام/