به گزارش سخن، طرح این موضوع می تواند تا حدی، ابرهای سیاه هجمه های ضد فرهنگی را پس از گفتمان سازی ، به احیاء ارزش ها و هنجارها در جوامع تبدیل و غبار ضد ارزش ها را از میان بردارد.

(( بزرگی سراسر به گفتار نیست    دوصد گفته چون نیم کردار نیست)). (فردوسی)

عمر انسان با ارزش ترین سرمایه است که توجه به اهمیت آن سعادت و بی توجهی به آن شقاوت را در پی دارد.

چون نشناسد انگشتری طفل خرد       به شیرینی از وی توانند برد

تو هم قیمت عمر، نشناختی                 که در عیش شیرینی برانداختی (سعدی)

مسیر سعادت مشقت دارد ولی راه توبه ، مشقت مضاعف دارد، اما توبه تنها راه بازگشت به مسیر سعادت و دور شدن از خطر هلاکت است.

(( ای انسان تو با زحمت و مشقت به سوی خدای خود خواهی رفت و او را ملاقات خواهی کرد)). (سوره انشقاق)

به تحقیق انسان صالح بدون انجام فریضه جمعی، همچنان در خطر سقوط از ارزش هاست. در واقع مسئولیت فردی، مقدمه مسئولیت جمعی بوده وشرط کافی و مکمل مسئولیت فردی، مسئولیت جمعی هر انسان به سوی تکامل و رشد خواهد بود. لذا درجه شایستگی انسان بعد از درجه صالح بودن ، درجه مصلح بودن است . با توجه به جهان بینی حقیقی در کنار جهان بینی صرفا مادی و فانی، سیر رشد و تکامل انسان از طریق بصیرت قابل مشاهده ودرک است که در جهان بینی مادی ، بعد از درک و مشاهده آن عاجز و برای انسان های تک بعدی غیر قابل فهم است. فرهنگ یعنی آخرین وضعیت فضایی است که در آن زندگی می کنیم و این فرهنگ دستخوش باورها ، گفتمان و رفتار جوامع می باشد. از این رو در گام اول تکالیف فردی و در گام دوم تکالیف جمعی هر فرد متضمن سعادت ت وی خواهد بود. در بحث سعادت، انسان با انتخاب و خواست صحیح ، شاهد ورود امدادهای الهی در جهت  تحقق اهدافش می گردد.

((خدا کار مفسدان را اصلاح نمی کند.)) (آیه ۸۱ یونس)

((اصلاح شامل مومنان است.))(محمد۲)

اما در موضوع شقاوت انسان با انتخاب اشتباه و به خواست خویش موجب شقاوت می گردد. که ادامه این امر قهر الهی را به دنبال دارد. شقاوت آثاری چون قساوت قلب، غرور، قطع برکت وروزی، قتل، رباخواری، شرابخواری، زنا، فرار از جهاد و آثار زشت بسیاری دارد که هویدا می گردد. البته قهر الهی آخرین مرحله در فر آیند مشیت الهی است که بعد از اختیار، اتمام حجت و ابلاغ هشدار، بشارت در این فرصت است که اتفاق می افتد. با دقت در منشور الهی (قرآن) هدف از خلقت ۳عنوان عبادت، امتحان و در یافت رحمت الهی بیان شده است که مفهوم این سه هدف، دریافت رحمت الهی از طریق تکامل روحی و معنوی انسان ممکن است و این بشر در اثنای فراز ونشیب و همه تلخی و شیرینی های زندگی می بایست به وسیله عقل و وجدان خود ، از مددهای غیبی الهی برخوردار گردد تا بتواند فرآیند رشد و تکامل را بپیماید. معمولا اکثر انسانهای سست عنصر و ضعیف الایمان از قوه عقلانیت و وجدان ناقص در عمل بهره مند می باشند و همیشه خود ودیگران را به درد سر می اندازند.

(( آن تجارت این است که خدا و رسول او ایمان آرید و به مال و جان در راه خدا جهاد کنید، این کار اگر دانا باشید بهتر است. تا خدا گناهان شما ببخشد و در بهشتی که زیر زیر درختانش نهرها جاری است داخل گرداند ودر بهشت های عدن جاودانی منزل های نیکو عطا فرماید، این همان رستگاری بزرگ است)). (صف ۱۱و۱۲)

عقل سلیم و وجدان با انصاف حکم می کند. ابتدا انسان به کلیت موضوع اشراف، سپس در جهت تحقق هدف، برنامه ریزی و با تلاش و همت برسختی های این راه غلبه و با توانایی های بالقوه و بالفعل در حد توان به تکلیف خود عمل کند و نتیجه را به همت و جلب رحمت الهی موکول کند و همیشه با وسواس و عوامل تحریک کننده تعجیلی که به هر قیمت هدف را قبول دارند مبارزه نماید طریق سعادت، صراطی است که به همراه سختی است و این سختی نباید ما را به اشتباه بیاندازد. در حقیقت برنامه های وارده از سوی خداوند در منشورعظیم قرآن برای تسهیل امور و آگاهی از مسیر و تمرکز به اهداف نازل شده، تا ما با تمسک به آنها مسیر تاریک طبیعت را با یقین نورانیت آیات الهی در حد توان سیر کرده ودر کنار سعی خود منتظر امدادهای الهی بوده باشیم . موضوع برگشت به راه به عنوان توبه از انحراف و بازگشت به صراط حقیقت است که به موجب عقل سلیم، بازگشت به مسیر هدایت و رشد الهی، استارت سعادت است که شرط اخلاص رمز مقبولیت آن است.موضوع تبدیل سیئات به حسنات از ارزش والایی برخوردار است که ما را از تهدیدات به فرصت ها و پستی ها به بلندی ها سیر می دهد. این فرصت طلایی حاصل معرفت، اخلاص در عمل و جلب مدد های الهی است. در حقیقت معادلات الهی از باب((کن فیکون)) خارج از درک عقول و ذهن مخلوق است به هر حال قیاس توانایی خالق با مخلوق بسیار خطاست. لذا طی مسیر توبه یک موضوع عقلی و تجربی است که تاریخ و آثار آن گواه به این اتفاق متعالی است

در قرآن داستان توبه نصوح و در روایات داستان توبه حر در واقعه عاشورا و فضیل عیاض اشاره کرد که به شرط اخلاص مورد قبول خالق گردید و گناهان غیر قابل قبول بشری به نیکی انجامید.

 ((رحمت خدا به دست مستکبران نیست تا میان هرکس که بخواهند تقسیم کنند)) (آیه۳۲ زخرف)

 

((نیکان، آنانی هستند که هرگاه کار نا شایسته ای از ایشان سر زند یا ظلمی به نفس خویش کنند، خدا را به یاد آرند و از گناه خود به درگاه خدا توبه و استغفار کنند که جز خدا هیچکس نمی تواند گناه خلق را بیامرزد و آنان هستند که اصرار در کار زشت نکنند، چون به زشتی معصیت آگاهند)) (آیه۱۳۴آل عمران)

((خداوند جز شرک، گناهان دیگر را می بخشد)) (آیه ۴۸ نساء)

((هرکس خلاف کار و ظالم باشد ولی استغفار کند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد یافت)) (آیه ۱۱۰نساء)

از آثار آن می توان به تغییر رفتار ، گفتار و اندیشه فرد عادی قبل از توبه و بعد از اتفاق شاهد بود که کاملا دو جهت غیر همسو می باشد و چه دلیل بالاتر از آثار در رفتار که رفتار شاخص شخصیت افراد   می باشد.

باران که در لطافت طبعش خلاف نیست             در باغ، لاله روید و در شوره زار خس

هنر تبدیل سیئات به حسنات که در فردیت بصورت نقطه ای و جزیره ای در سطح جامعه انجام می گیرد می بایست بصورت خطی به هم پیوسته و در جامعه به صورت یک فرهنگ متعالی به هنجار تبدیل شود و این مهم میسر است. در این دنیای تاریک ضد ارزش ها با ظهور فرهنگ تبدیل سیئات به حسنات، خورشید ارزش ها بر تاریکیهای نا به هنجار ، غلبه و امید جدیدی از پرتو های نورانیت فضای جامعه را عطر آگین و حیات دوباره می بخشد.

(( کافران را بگو که اگر از کفر خود دست کشیده و به راه ایمان باز آیید هر چه از پیش کرده اید بخشیده شود و اگر به کفر و عصیان روی آورید سنت الهی در گذشته است). (انفال ۳۸)

امام علی (ع) فرمودند: ((از حبیبم رسول خدا (ص)شنیدم که فرمود: امید بخش ترین آیه در قرآن آیه((اقم الصلاه طرفی النهار و زلفا من الیل ان الحسنات یذهبن السیئات)) (۱۱۴هود) سپس پیامبر (ص) فرمودند: یا علی سوگند به خداوندی که مرا بشیر و نذیر به سوی مردم مبعوث کرد، وقتی که انسان برای نماز وضو بگیرد، گناهانش ریخته می شود ، و زمانی که رو به قبله می کند، پاک می شود. یا علی مثال اقامه کننده نماز های روزانه، مثل کسی است که هروز پنج مرتبه در نهر آبی که جلوی منزل اوست خود را شستشو کند)) (تفسیر نور)

حجت الاسلام قرائتی درتفسیر نور آورده است ((شخصی از اعمال زشت خویش ناراحت بود ، لذا پس ازنماز در مسجد از پیامبر(ص) خواست تا اورا حد بزند،حضرت به او فرمود: چون بعد از آن عمل خلاف، در نماز جماعت شرکت کرده ای ، خداوند تو را بخشید.))

آیه ۵۳ زمر می فرماید:((ای بندگان من که در حق خود اسراف کرده اید از رحمت خدا مأیوس نشوید، زیرا او همه گناهان را می بخشد)).

در سوره مبارک شوری آیه ۴۰ بحث مقابله به مثل آمده است که در مقابل سیئه، به همان اندازه سیئه می توان انجام داد ولی اگر به خاطر خدا عفو کند و اصلاح کند، پاداشش با خداست و خدا ستمکاران را دوست نمی دارد.

در آیه۴۴ یونس: ((به موضوع اختیار داشتن انسان در ایمان و بی ایمانی و کر بودن انسان به حقایق(شنیدن بدون تعقل) اشاره شده است.))

((برای آنان که نیکی کنند، پاداش نیکوتر (از نظر کیفی) و افزونتر (از نظر کمی) خواهد بود و بر چهره آنان غبار ذلت و خواری ننشیند، آنان اهل بهشتند و همیشه در انجایند.)) (آیه ۲۶ یونس)

(( هر که نیکی کند پاداش ده برابر دارد.)) (آیه ۱۶۰ انعام)

((خداوند علاوه بر پاداش کامل از فضل خود به آنان عطا می کند)) (آیه ۱۷۳ نساء)

((پاداش هفتصد برابر برای انفاق در راه خدا.)) (آیه ۲۶۱بقره)

جهان سر به سر حکمت و عبرت است         چرا بهره ما فقط غفلت است؟

بخاطر داشته باشیم که در تاریخ گذشتگان از میان قوم حضرت یونس در طول ۳۳ سال تبلیغ آن حضرت فقط ۲ نفر ایمان آورده بودند. که بعد از مأیوس شدن حضرت یونس و نفرین و جریان خارج شدن از شهر، یکی از مومنان بر بالای بلندی می رود و با هشدار به زشتی عمل وآثار آن مردم ، کودکان را از خودشان جدا کرده، به قصد توبه، خالصانه و صادقانه دعا و طلب غفران نمودند که بر اثر تضرع و زاری، خداوند توبه آنان را پذیرفته و بلا را دور می کند. از آن طرف حضرت یونس اگر ذکر ((لا اله الا انت سبحانک، انی کنت من الظالمین)) را نمی گفت، تا قیامت در شکم نهنگ  می ماند. حضرت فاطمه(س) : ((هرکس عبادت خالص خود را به سوی خدا بالا بفرستد خداوند عز و جل با فضیلت ترین مصلحت خود را برای او نازل می کند.)) (تنبیه الخواص ج۲ ص۱۰۸)))

ای برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم                    و از آنچه گفته اند و شنیدیم و خوانده ایم

مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر                     ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم (سعدی)

 

فرید صادقیان