به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سخن، جعفر مدبر عضو شورای چهارم شهر تبریز در رابطه با شورای چهارم تبریز و مسائل موجود در این حیطه با خبرنگار اجتماعی سخن به گفتگو نشست که در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

سخن: برای شروع از رزومه کاری خود بگویید؟

بنده جعفر مدبرخاک نژاد متولد ۱۳۴۴شهر تبریز هستم، تحصیلات دوره ی دبیرستان تا مقطع دیپلم را در تبریز گذرانده و بعد از آن به مدت چند ماه در جبهه انجام وظیفه کرده ام. بعد از جبهه، کارمند سازمان پایانه ها بودم؛ و مقطع لیسانس را از دانشگاه تبریز در رشته ی جغرافیای طبیعی و فوق لیسانس را در رشته ی جغرافیای سیاسی از دانشگاه آزاد و مدرک دکتری را از آذربایجان در رشته ی جغرافیای سیاسی اقتصادی اخذ کرده ام. در برخی فعالیت های جمعی در بخش فرهنگی، اقتصادی و تعاونی فعالیت داشته ام. در دانشگاه تدریس می کردم و هنوز هم به تدریس ادامه می دهم. در سه دوره دوم، سوم و چهارم، عضو شورای شهر تبریز بوده، و از جمله افتخاراتم، تاسیس بنیاد فرهنگی حضرت زهرا(س) در تبریز که از جمله فعالیت های فرهنگی مذهبی تبریز است. در شورا ی دوره ی چهارم نیز به عنوان هیئت رئیسه شورا در خدمت مردم تبریز هستم.

سخن: دلایل ایجاد فساد در شورای شهر چیست؟

این گونه مسائل طی گذشت زمان و به مرور در پی ضوابط خیلی مخفیانه انجام می گیرد؛ بنابراین به نحوی نیست که مشخص شده و جلوگیری بشود. ولی در شورا شهر هر موقع که این مسائل احساس شود و در بعضی جلسات خصوصی و محفلی که با نام شورای شهر برگزار می شوند، معلوم گردد طبیعتا از شورا عکس العملی برخواسته می شود و تذکرات و برخورد هایی انجام می گیرد. تا به حال نیز رسیدگی هایی انجام شده که نتیجه ی آن باعث شد دفاتری با نام دفاتر مشاوران شورای اسلامی شهر بسته شود و مسئولانی که در این قضیه حضور داشتند مجبور شدند عقب نشینی بکنند. در بحث نظارت علل مختلفی وجود دارد، مثلا برخی دستگاه های نظارتی، وظیفه ی شان در خصوص عملکرد بعضی از مجموعه ها و بعضی از نفرات از نظر مسئولیت کاری، یک وظیفه ی قانونی است. از طرفی در مسائل عمومی باید بعضی افراد احساس مسئولیت بکنند و به مجموعه ها اطلاع رسانی بکنند یا در رسانه های علنی موضع گیری شود. عقیده ی من این است که عده ای وظیفه ی خود را درست انجام نداده اند و شاید در معلوم شدن این جریان ها خود اعضای شورا نیز نقش داشتند.

سخن: نحوه نظارت اشخاص بر کار های شورا چگونه است؟

بخش نظارتی به این شکل نیست که در یک سری مباحث، شورای شهر پیگیری مسائل خصوصی را بر عهده بگیرد و شخصا پرونده را دنبال کند. وظیفه ی شورای شهر از نظر قانونی، نظارت بر عملکرد نهاد شهرداری است و کار اصلی این نیست که در برخی مسائل به دنبال پرونده و مباحث خصوصی و اطلاعات برود که شاید از نظر قانونی هم خلاف باشد . شورا در بحث های تخلفاتی مسئولیت قانونی ندارد.

سخن: بیشترین دست آورد شورای چهارم را در چه می بینید؟

بزرگترین دست آورد شورای چهارم در این دوره ی ۳-۴ساله و با وضع اقتصادی و رکود کنونی کشور مخصوصا در حوزه ی ساخت و ساز، این است که نگذاشته اند چرخ حرکت مدیرت شهری بایستد. شاید پروژه ها در سطح کلان با تمام توان پیش نرفته باشد ولی بی حرکت هم نمانده است. شهرداری ماهانه بیش از ۳۵میلیارد تومن حقوق می دهد که این فقط مربوط به قسمت اداری می شود و در کنار آن باید پروژه ها نیز انجام بگیرد و بحث های مختلفی مانند بحث های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و …که شهرداری پایه و اساس است انجام شود و طبیعتا شهرداری در همه ی آنها ایفای وظیفه نیز می کند. هم چنین در برگزاری نمایشگاه ها، برنامه های سیاسی یا بحث های فرهنگی، شهرداری وظیفه ی حضور و حمایت را دارد، با این شرایط من این جمع بندی را می کنم که مردم از عملکرد راضی است. چون این سازمان، سازمانی عریض و طویل است و مشکلات خاص خود را دارد که یک قسمت همان سلامت نظام اداری آن است، و این موضوع مختص شورای شهر تبریز نیست ودر سطح کلان مملکت نیز این مشکل وجود دارد؛ از جمله علل آن عدم وجود شورای نگهبان در انتخابات می باشد که در سلامت انتخابات و ورود افراد جای تامل دارد و خلل قانونی به حساب می آید. انتخابی که مردم می کنند و عواملی که در انتخابات تاثیر می گذارد همه ی این ها دست به دست می دهند و برخی مسائل به وجود می آید.

در مجموع می توان گفت که نقطه ی قوت شهرداری و شورای شهر،  در سایه ی تلاش عزیزان مخلص و زحمت کش، روند خدمات رسانی و روند مدیریت شهری علیرغم رکود اقتصادی روان حرکت کرده است.

سخن: نقاط ضعف شورای چهارم را در چه می بینید؟

عضو ۲۱ نفری این دوره از شورا افراد جدیدی بودند و  اختلافات سلایق  از نظر تفکر و عملکرد در شورا حاکم بود. در خصوص این که اکثریت شورا در یک مجموعه واحد جمع شوند و این نکته نظرات به هم نزدیک باشند از نظر من مشکل و معضل اساسی بود. این جمع و تشکیل اکثریت گاهاً اثرات منفی دارد یا با بعضی بده بستان ها و جریان ها همراه می شود که در کل به نفع مردم شهر نبود.

سخن: عملکرد مدیریت شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟
دارای نقاط قوت و ضعف است طبیعتا با مشکلاتی نیز همراه خواهد بود و آن هم به دلیل اینکه هر ساله بر اثر انتخاباتی که باید در هیئت رئیسه و خود شورا انجام می شد و وجود این اقلیت و اکثریت ها نمایان می شد و فراکسیون هایی تشکیل می یافت در روند کار تاثیر می گذاشت. و همین فراکسیون ها برخی مشکلات را در حیطه ی تصمیم گیری به وجود می آوردند.

سخن: نظر تان در مورد هبه های شورای شهر چیست؟

هبه یکی از وظایف قانونی شورای اسلامی شهر است. شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی وظیفه اش هبه دادن است؛ ولی نحوه ی هبه متفاوت بوده؛ بعضی هبه ها با تشخیص شورا قبول و موافقت می شد. برخی سازمان ها، نهاد های دولتی، نهاد های مردمی، مراکز مذهبی حتی افراد در خواست هایی داشتند مثلا افرادی بودند که چند صد میلیون بدهکار بود و انتظار داشتند که ۲۰-۲۵ درصد کمک شود تا بقیه پول را برگرداند. هبه این نیست که از خزانه ی شهرداری برداریم و بدهیم و پی گیری نکنیم در برخی مواقع ما با دادن هبه دو سه برابر آن را از بدهکار گرفته و به خزانه شهرداری برمی گرداندیم یا در برخی مراسمات و سالگردها که کاروان های بزرگی به تهران میروند باید هبه شوند و حمایت گردند، اعمال نفوذ در بعضی هبه ها وجود دارد مثلا برای افراد خاص یا برخی مجموعه ها و حوزه ها مثل تیم های ورزشی و… نگاه ویژه ای می شود، ولی نهایت بحث این است که هبه وظیفه ی قانونی شورا شهر است، و از طرف دیگر هبه مغایرت قانونی دارد و اگر تخلفی دیده شد وظیفه ی شورا است که تذکر بدهد و تخلف از قانون را رد کند.

از طرف دیگر عده ای در شورا این موضوع را برای خود دست آویز می داند و در همه جا مطرح کند که شورا هیچ کاری بجز هبه نکرد. واینکه اگر هبه ای انجام شد با نظر و رای اکثریت شورا انجام گرفته است.

سخن: عملکرد شهردار نجفی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در عملکرد آقای شهردار هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف وجود دارد. در برخی حوزه و سازمان بزرگی مانند شهرداری باید ساختاری را که آقای نجفی به عنوان مدیریت شهری و مدیران اطراف خود تعریف می کند تجدید انتخاب می شد نفراتی که مشخص شدند نشانه ی ضعف عملکرد شهرداربود.

از طرفی در این چند سال رکودی که در بحث ساخت و ساز صدور پروانه وجود دارد، که سرمایه ی عظیم مردمی در این ساخت و ساز ها  گذاشته شده  است اگر خرید و فروش نباشد اگر ساخت وساز نباشد این سرمایه در حال سکون بوده و به اصطلاح در حال ضرر دهی می باشد؛ اما  با این وضعیت که درآمد اصلی شهرداریکه از صدورپروانه و خرید وفروش است اگر مبادلات خرید و فروشی نباشد این سازمان عریض و طویل شهرداری  بی حرکت می ماند. از جمله نقاط قوتی که آقای نجفی در مدیریت خود دارند در بحث های در آمدی که در پروژه هایی  مختلف با نظر و مشورت  و اجازه اعضای شورا در بحث های پروژه های عمرانی و پیمانکاری و…با توجه به رکود موجود توانسته است پروژه ها را سر پا نگهدارد.

اما در کل نظر مردم از عملکرد دکتر نجفی بهتر می تواند نشانگر عملکرد ایشان باشد.

سخن: نظر شما در مورد بدهی های شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی چیست؟
تاکید هایی که شورای شهر دارد چه درتدوین بودجه ی ۹۵ چه قبل از آن وچه پس از آن یعنی سال ۹۶ که سال آخر این دوره از شورای شهر است، در بدهی ها ضعف وجود دارد یعنی آن طور که باید شورا مدیریت داشته باشد  ندارد مخصوصا در بدهی به افراد حقیقی؛ زیرا افراد حقوقی یا موسسات کلان مالی که ما از آنجا وام برداشتیم مثلا یک سری اوراق مشارکت فروخته شده و اینوام و اوراق ها زمان باز پرداخت دارند که قطعا اینبدهی ها  تا حدودی داده می شوند واز طرف دیگر چون بعضی مجموعه ها از جمله بانک ها  با شهرداری ازنظر کاری ارتباط دو سویه دارند این مسائل فی مابین حل می شود ولی  بحث هایی مانند پیمان کاری یا بحث های تملک مسیر گشایی ها، تملک پروژه های شهری آن طور که باید بدهی های افراد حقیقی پرداخت نمی شود، از عمده علت های آن مثلا در کارهای فصلی، مجبور هستند یک سری هزینه های جاری مثل حقوق کارگران را پرداخت کنند در اینجاست که دادن این بدهی ها جزو اولویت های بعدی می شودکه تمام این بدهی ها روی هم  انباشته می گردد و باعث می شود بدهی افراد حقیقی دیر کرد داشته باشد.

هم چنین نسبت به سال های قبل صدور پروانه ها کاهش یافته و نرخ پایین آمده یعنی اینکه هر پروانه ای که صادر نمی شود ویا کم می شود حدودا بر ۷۰ نوع شغل از جمله بنا، معمار و … اثر گذار است. و طبیعتااین آثار در در آمد شهرداری نیزدیده می شود.

سخن: اخبار تازه در مورد بودجه ی ۹۶ چیست؟

بررسی لایحه ی بودجه شروع شده و شهرداری برنامه ی خود را جهت تنظیم بودجه ارائه داده است .در جلسه گذشته از طرف ریاست کمیسیون بودجه ی شورا ویژگی های بودجه ی تقدیمی شهرداری برای سال ۹۶طرح شده و بعد از آن اعضا شورا نکته نظرات خود رادر خصوص ویژگی هایی که باید بودجه ی ۹۶ داشته باشد گفته اند و این بحث ادامه دارد چون برخی اعضا نظرات خود را نگفته اند. در کل نظر شورا بر این است که صحن علنی شورا به عنوان کمسیون ویژه مورد بررسی قرار بگیرد. اما رویکرد شورای اسلامی و عزیزانی که به عنوان شورای شهر هستند نظرات آنها عمدتا در سال آخر، اتمام پروژه های نا تمام است و مسیر گشایی هایی که به علت عدم وجود بودجه مانده و تا الان به طور کامل تمام نشده وناتمام است و در کل جمع و جور کردن برنامه های ناقص این ۴ سال دوران شورای چهارم است که هم یک کارنامه ارائه کنند و هم برای ۲۰۱۸ که سال آخر است تصمیمات اساسی گرفته شود که درشهرمان به مناسبت بحثی که در خصوص گردشگری کشور های اسلامی در سال ۲۰۱۸ وجود دارد در بودجه ی ۹۶ نمود داشته باشد.

سخن: در مورد لایحه ۳ میلیارد هبه به رسانه ها توضیح دهید ؟

اولا این که باید این بودجه تصویب شود و نسبت به اولویت ها پرداخت شود. اما اینکه به چه نوعی پرداخت شود به چه کسانی داده شود مهم است، و یا بودجه به جای اینکه تقسیم بندی بشود شهرداری یک مرکز فرهنگی و رسانه در سطح شهر ایجاد کند و رسانه ها را حمایت کند وامکاناتی ارائه دهد، در کل باید بگویم که در نحوه ی برنامه آن توافق کلی نشده است

سخن: بده بستان در شورای شهر واقعیت دارد یا نه؟

بده بستان شاید در اصطلاح غیر متعارف باشد ولی طبیعتا افرادی که در شورا هستند هرکس برای خود جایگاهی را انتظار دارد  مثلا در بعضی بحث ها و موضوع ها نقش آفرین باشند. کار شورایی هم به این نحواست یعنی اگر بخواهیم اکثریت شکل بگیرد کسی که به ریاست می رسد باید در دوره ی خود تقسیم کار کند و اکثریتی تشکیل دهند، پس اسم این ها را هم می شود بده بستان نامید و هم اینکه می توانیم بگوییم در کار شورایی این تشکیل اکثریت برای انجام کار ها لازم است. البته کلمه بده بستان را کسانی که جزو اقلیت هستند بده بستان می نامند و افرادی که نیز جزو اکثریت هستند این فعالیت ها را تعامل می نامند.

سخن: چه اقداماتی در رابطه با حاشیه نشینی تبریز صورت گرفته است؟

حاشیه نشینی یک معظل اساسی است و اختصاص به شهر تبریز یا شهر های ایران ندارد و مسئله ای است که در دنیا مطرح است حتی در پیشرفته ترین شهرهای دنیا هم این معظل وجود دارد و از طرفی فقط مدیریت و سرمایه گذاری شهرداری حاشیه نشینی قابل حل نیست. البته اقداماتی ي هم در این شورا و حتی در شورا های قبلی نیز انجام شده است، که توجه بسیاری به ۴۲ متری و… شده است و میلیارد ها هزینه برای کاهش این معضل شده است؛ اما چون حاشیه نشینی در تبریز به قدر زیاد است که با وجود تمام این تلاش ها و سرمایه گذاری ها باز هم در ظاهر شهر زیاد نمایان نیست.

سخن: در مورد فعالیت هایی که برای تبریز ۲۰۱۸ صورت گرفته است توضیح بفرمایید؟

در بحث ۲۰۱۸، شهرداری بخشی از کمیته ی ۲۰۱۸ است، از نظر ما عملکرد شهرداری شاید از همه بالاتر باشد و درمسائل عمرانی شهر، مسائل حمل و نقل شهری، شهر سازی، فرهنگی، مناطق تاریخی- فرهنگی می تواند ایفای نقش کند هیچ سازمانی قدرت وتوانایی ندارد در حوزه ی ما محکم، جامع و گسترده، مدیریت کل این مجموعه را به دست بگیرد و همه را بسیج کند. از نظر ما، به عنوان شورای شهر، این خلا دیده می شود، و به همین دلیل در ۲۰۱۸ هدفی که از دیده شدن شهرمان داریم امکان نخواهد داشت . ما انتظار داریم که در مجلس، نمایندگان شهر تبریز در این بحث امکانات ایجاد کنند. تمامی سازمان های ما مثلا سازمان میراث فرهنگی یا سازمان تنظیم بودجه که مسئولیت در این زمینه دارند باید نهایت حمایت را بکنند.

سخن: نظرتان در مورد حادثه پلاسکو و ساختمان های تبریز چیست؟
این خلا نه تنها در تبریز بلکه در کل ایران وجود دارد؛ که بیشتر بنا ها مثلا در خیابان جمهوری به قبل از انقلاب برمی گردد؛ که ساختمان ساخته شده با محاسبات قبل از انقلاب هستند و بعد از گذشت چندین سال قطعا استحکام مورد انتظار را نخواهد داشت؛ بنایی که ۵۰ سال پیش ساخته شده نیازمند نظارت است این اتفاق شوکی شد که نهاد های ناظر این بحث را در اولویت قرار بدهند . دادستان و شهردار تبریز و نهاد هایی مانند آتش نشانی و نظام مهندسی و… مصوبه و کار گروهی تشکیل داده اند که وظیفه ی اینها کنترل ساختمان هایی است که سابقه زیاد دارند. این حادثه هرچند تلخ و ناگوار بود و در مردم ایران اثرات ناراحت کننده ایجاد کرد ولی انشاالله باعث خیر و برکت برای شهر هایمان در جلوگیری از حادثه های ناگوار خواهد شد.

سخن: در انتخابات دوره ی بعد شورای شهر تبریز شرکت خواهید کرد؟

با توجه به شرایطی که احساس می شود انتخابات سخت و سنگینی پیش رو داریم با عنایت خدا تصمیمی که فعلا دارم این است که در این انتخابات هم حضور داشته باشم . انتخابات یکی از نماد شاخصه های مردم سالاری دینی و دست آوردهای عظیم انقلابی است یعنی اینکه مردم می توانند تعیین کننده باشند و در صحنه حضور داشته باشند در حاکمیت و مدیریت شهر و کشور و ارکان نظام تصمیم بگیرند، و اهمیت این مردم سالاری بر کسی پوشیده نیست و کسانی که توانایی دارند باید در این عرصه وارد میدان شوند و نقش آفرینی بکنند.

سخن: قول های که قبل از انتخابات شورای چهارم داده بودید چه بودند؟

یکی از  قول های بنده توزیع امکانات شهری در کل شهر تبریز بود، ما به عنوان نفراتی که بزرگ شده ی انقلاب هستیم جزو هواداران این انقلاب هستیم پس عمدتا شعار های ما تحقق آرمان اسلامی و نظام اسلامی است ونظام اسلامی از خود چیزی ندارد بلکه همه جزو تعالیم الهی و قرآنی دین مبین اسلام است. در جامعه ای که فقر و ناعدالتی باشد در جامعه ای که توزیع امکانات به صورت نامتوازن باشد ایمان به خوبی خود را نتواند نشان دهد جامعه ی مناسبی نیست و از جمله قول های بنده توانمند کردن مناطق کم برخوردار و حمایت از مناطق محروم بود؛ ایجاد امکاناتی که از نظر فرهنگی ، فکری و انسانی در همه جای شهرمان اثر گذار باشد و تا جایی که از دستمان بر می آمد تلاشمان را کرده ایم.

سخن: چند درصد به وعده هایی که داده بودید عمل کرده اید؟

کار شورایی کار جمعی است و هر اتفاقی که شکل می گیرد با توجه به کار جمعی است که در شورا انجام می گیرد و یک نفر شاید بتواند جمع را تقویت کند ولی به تنهایی اگر عملی بکند در شورا امکان پذیر نیست.

سخن: به نظر خودتان بهترین کاری که در شورای چهارم انجام دادید چیست؟

بهترین کار آن است که بتوان از حق دفاع کرد و جلوی کار ناحق موضع گیری نمود. به نظر من بهترین کار در شورا احقاق حقوق مردم است.

سخن: به نظر خودتان کاری که الآن از آن پشیمان هستید چیست؟

شاید فرصت هایی بوده که ما می توانستیم بیشتر نقش آفرینی کنیم و نتوانستیم.

سخن: پاسخ های کوتاه

شهردار : نمی تواند مفهوم داشته باشد

تبریز ۲۰۱۸: شاید تا حدی درست است

شام های برج بلور: از کسانی که رفته اند باید پرسید

شهرام دبیری : شهرام دبیری ازجمله شخصیت هایی است که می خواهد در این شهر دیده شود و ماندگار باشد

صادق نجفی: مرد دائم در حرکت

پلاسکو: عبرت برا ی پیشرفت شهرها و جامعه ی ایران

حسن روحانی : شخصیتی که می خواهد در این مملکت کار انجام دهد

علی شیاری: عضو هیجانی شورای شهر

سردار جعفری: کسی که دغدغه ی برخی مسائل ارزشی را دارد

سخن: حرف آخر؟

ممنونم از شما که به این بحث و حوزه اهمیت داده اید چون این حوزه با بیداری فکری مردم مرتبط است و آینده ی شهرمان را مردم رقم خواهد زد و این انتخابات و حضور مردم جزو افتخارات نظام است که مردم تعیین کننده ی سرنوشت چهار ساله ی شهر است و نقش رسانه در این بحث به عنوان هادی سیاسی اجتماعی فرهنگی پررنگ است.

در آخر باید بگویم که تبریز بیش از این لایق عظمت و پیشرفت و توسعه است. تبریز به خاطر اینکه افتخار به اولین بودن را داراست هدف اینست در دوران معاصر هم به اولین های جدید برخوردار کنیم و متاسفانه آن گونه که در شان تبریز باید حرکت می شد، نشده است و امید وارم خداوند کمک کند تا این مردمِ با فرهنگ و مومن و متدین و تاثیر گذار در کل تاریخ، در تمامی مراحل از عظمتی که پیروزی انقلاب ایجاد کرده برخوردار شوند.