به گزارش سخن، واقعه غدیر بنابر باور شیعیان از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام(ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد و حاضران که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند در آنجا با امام علی (ع) بیعت کردند.

موضوع بسيار مهم غدير يكي از نكات برجسته تاريخ اسلام به شمار مي آيد و از ديدگاه قرآن و عترت مورد توصيه و سفارش قرار گرفته است. لذا پاسداشت اين روز گرامي از اساسي ترين وظايف امت اسلام بویژه شيعيان مي باشد و در برگيرنده برترين و بالاترين فضيلت مولاي متقيان مي باشد.
قال الرجل لامير المومنين (ع) فاخبرني بافضل منقبه لك من رسول الله (ص) قال (ع) : نصبه اياي بغدير خم فقام لي بالولايه من الله عزوجل بامر الله تبارك و تعالي …… (كتاب سليم بن قيس ص ۹۰۳ حديث ۶۰)
مردی خدمت حضرت امیر المومنین (ع) عرض کرد: بالاترین فضیلتی که رسول خدا (ص) در حق شما فرمودند برایم بیان فرمایید حضرت فرمود (منصوب کردن آن حضرت مرا در غدیر خم که ولایت مرا از طرف خداوند و به امر او اعلام فرمود)
مطالب زير اشاره کوتاه به سیمای با عظمت غدیر خم می باشد:
۱- اهميت وارزش غدير
امت بى امام كشتى بى ناخدا و شب بى چراغ است. اگر غدير و رهبرى الهى نباشد، استعدادها شكوفا نمى ‏شود. در كنار پيشرفت امروز دنيا، فساد و جنايات نيز پيشرفت مى‏ كند؛ به تعبيري ديگر بال علم و تكنولوژى حركت مى‏ كند، ولى بال معنويت شكسته است و اين است سيماى انسان بدون رهبرى الهى در جهان. جاي بسي تعجب است از كسانى كه مى‏ گويند پيامبر اكرم (ص) از دنيا رفت و كسى را تعيين نكرد.!!! مگر در تاريخ پيامبر اكرم(ص)نمى‏ خوانيم: هر گاه قبيله‏ اى مسلمان مى‏ شدند فورا براى آنان حاكم تعيين مى‏ فرمود.
هر گاه لشگرى اعزام مى‏ كرد براى آنان فرمانده تعيين مى‏ فرمود.
همين كه به مدينه هجرت كرد در مكه براى خود جانشين تعيين ‏فرمود.
ابو على سينا مى‏گويد: چگونه باور كنيم خداى حكيمى كه از مژه چشم و گودى كف پا غفلت نكرده از رهبرى مردم غافل شده.؟!
مگر قرآنى كه هر كس مى‏ تواند آيه‏ اى از آن را دستاويز اهداف خود كند بدون مفسرى معصوم، مانند رسول خدا و جانشين الهى او قابل تكيه است؟
۲- جايگاه و سيماي غدير
غدير عصاره و نتيجه خلقت و چكيده تمام اديان الهي و خلاصه مكتب وحي است.
غدير عقيده و اساس دين و ثمره نبوت و ميوه رسالت است.
غدير روز تعيين خط و مشي مسلمين تا آخرين روز دنيا است .
غديريعنى بيعت با توحيد و نبوت، عدل و شهامت، زهد و اخلاص، ايمان و يقين، علم و عمل، و تمام كمالات و وارستگي ها
غديريعني روز بيعت با على(ع) كه همسر شهيد، برادر شهيد، پدر شهيد و خودش شهيد محراب مي باشدو امامى است كه حكومت براى او وسيله‏ اى براي برقرارى عدالت اجتماعى بود.
غدير مجموعه وقايع سرنوشت ساز است كه خطبه غديريه آن شاخص ترين و زنده ترين سند آن مي باشد و خطبه غدير قانون نامه زير بنايي اسلام است كه چكيده آن ( من كنت مولاه فهذا علي مولاه است )
و نهايتاً غدير تداوم خط رسالت تا ظهور حضرت مهدى، عجل الله تعالي است ، تا روزى كه وعده‏ هاى مكرر خداوند در قرآن نسبت به جهانى شدن اسلام محقق شود.

 

undefined
– نمونه اي از شبهات در موضوع غدير
شبهه اول :
ممكن است مراد از اين ماجرا مسئله دوست داشتن على(ع) باشد نه حكومت و ولايت؟
پاسخ: اولا، دوستى على(ع) اين همه تشريفات و مردم را زير آفتاب نگاه داشتن ندارد. و از سويي ديگر دوستى على (ع) نياز به بيعت ندارد، در آن روز مردم با على(ع) بيعت كردند و بيعت به خاطر پذيرفتن او در امر اطاعت از رهبرى است.
شبهه دوم :
آيا اين ماجرا را اهل سنت قبول دارند؟
پاسخ: علامه امينى در كتاب الغدير نام سيصد و پنجاه نفر از بزرگان و علماى اهل سنت را آورده كه ماجرا را نقل كرده ‏اند و نام بيست كتاب مستقل را برده‏ اند كه در اين زمينه نوشته شده است و ۶۰ روايت در كتاب الغدير در نحوه تبريك خلفا و اينكه تبريك مردم از ظهر تا غروب ادامه داشت، آورده است (الغدير، ج۱، ص۲۸۳ـ۲۷۲)
شبهه سوم:
آيا بيان اين ماجرا ضررى به وحدت نمى‏ زند؟
پاسخ: از يك سو بازگو نكردن مسلمات تاريخ كتمان حقايق و ضرر به نسل آينده است و از سوى ديگر ناديده گرفتن توطئه‏ هاى كفار شرق و غرب براى اصل اسلام و دامن زدن به تفرقه گناه است. لذا راه صحيح در اين زمينه آن است كه ما هم تاريخ قطعى و آثار رهبرى معصوم را به نسل نو بگوييم، ولى به خاطر مصلحت مهم‏تر و جلوگيرى از تفرقه و ضربه پذيرى در برابر استكبار جهانى وحدت خود راحفظ كنيم و در بيان تاريخ كلمه ‏اى كه عامل فتنه باشد نقل نكينم. و اين موضوع مورد سفارش امامان معصوم ما است كه با همه فرقه ‏هاى مسلمان برادرباشيم، در نمازشان شركت كنيم، و از مريضان آنان عيادت كنيم، با آنان ازدواج كنيم و روحيه برادرى را حفظ كنيم.
همانگونه كه امام سجاد(ع) كه پدرش در كربلا شهيد شد براى مرزبانان دعا مى‏ كند در حالى كه مرزبانان هواداران بنى اميه بودند و اين به خاطر آن است كه امنيت بلاد اسلامى و مصالح كلى نظام بر مسائل ديگر مقدم است.
۴- جايگاه والاي امامت

اگر نياز مردم در جامعه تنها يك نياز ادارى بود افراد زيادى كه آشنا به مسائل حقوقى و سياسى و مديريتى هستند مى‏ توانستند امام شوند. اما امام، دراعتقاد شيعه، كسى است كه علاوه بر اداره كامل جامعه به مردم رشد و شجاعت و معنويت و اخلاص و علم دهد، واسطه فيض ميان خالق و مخلوق باشد، وجود، كلام و اخلاق او، سازنده بوده و برترين فرد زمان در تمام كمالات باشد و غدير سرچشمه آشنايى با اين گونه رهبرى است.
رهبرى غدير، مالك اشتر و ابوذر را جذب مى‏ كند و رهبرى غير غدير عمرو عاص و وليد را.
خط غدير فتواى اعدام سلمان رشدى را صادر مى‏ كند و به امريكا مي گويد هيچ غلطى نمى‏ توانى بكنى و لرزه بر اندام استكبار مى‏ اندازد و طاغوت ها را تحقير و مستضعفان را عزيز مى‏ كند.
رهبرى غدير، كاخ ندارد؛ در كعبه متولد، و در نماز شهيد مى‏شود. مشكل امروز مسلمانان غفلت از آيات قرآن در مسئله رهبرى است. قرآن با كمال صراحت با جملات لا تطع، لا تطيعوا، لا تتبع، لا تتبعوامى‏ فرمايد: از گناهكار، ظالم، جاهل، بد سابقه، فتنه گر، ولخرج، غافل، هوسباز پيروي نكنيد و بر عكس از خدا و رسول او و اهل بيت او كه هيچ گونه پليدى و انحراف ندارند، پيروى كنيد.
اگر رهبرى غدير حاكم بود، امروز اسرائيل اين همه تجاوز نداشت. مسئله رهبرى ازنماز و روزه و حج و جهاد و زكات و غيره مهم‏تر است، زيرا همه احكام اسلام به طور عادى ابلاغ شده است ، اما درموضوع غدير خم خداوند پيامبرش را تهديد كرد كه اگر رهبر الهى را معرفى نكنى تمام زحمات ۲۳ سال تو هدر مى‏ رود.
پيام غدير در آفتاب داغ سفر حج و در روز روشن با حضور حدود صد هزار مخاطب، بعد از نماز ظهر، در سال آخر عمر پيامبرگرامي، در مسير راه مكه و مدينه و در محل جدايى مسلمانان از يكديگر بود، همراه با خدا حافظى پيامبر اكرم(ص) و اقرار مردم به توحيد و نبوت و معاد، همراه با تبريك و بيعت بود، و آيا كدامين برنامه و قانون با اين همه تشريفات و اهميت ابلاغ شد. در حديث مى ‏خوانيم:
(و ما نودى بشى مثل ما نودى بالولايه) يعنى هيچ چيز مثل رهبرى پيامش ابلاغ نشد.
۵- تقارن وقايعي تاریخی با روز غدير
روز قبولى توبه آدم
روزى است كه موسى(عليه السلام)بر ساحران غلبه كرد.
روزى است كه پروردگار سبحان آتش را بر ابراهيم(عليه السلام)سرد و سلامت قرار داد.
روزى است كه موسى(عليه السلام)يوشع بن نون را وصىّ خود قرار داد.
روزى است كه عيسى(عليه السلام)شمعون را وصىّ خود قرار داد و سليمان(عليه السلام)رعيت خود را بر جانشينى آصف بن برخيا گواه گرفت.
روزى است كه حضرت محمد(ص)ميان مردم برادرى برقرار كرد.
روز قبولى اعمال شيعيان و برطرف شدن غم ‏ها است.
– غدير در كلمات امام راحل
روز عيد غدير روزى است كه رسول الله(ص)طبقه حكومت را معين فرمودند و الگوى حكومت اسلامى را تا آخر تعيين فرمودند. (صحيفه نور ، ج۳، ص۱۹۷)
ارزش غدير براى آن است كه با اقامه ولايت؛ يعنى با رسيدن حكومت به دست صاحب حق، همه اين مسائل حل مى‏ شود و همه انحرافات از بين مى ‏رود (صحيفه نور، ج۲۰، ص۲۹)
اگر پيامبر اكرم غير از اين موجود (على ابن ابيطالب) تربيت نكرده بود براى او كافى بود. (صحيفه نور، ج۱۰، ص۱۷۴)
غدير؛ يعنى از حج چگونه بايد استفاده كرد. (صحيفه نور، ج۱۹، ص۴۱)
غدير مهر طومار حج است. فقها، علما، پهلوانان، فلاسفه، عباد، زهاد همه على را از خود مى‏ دانستند و مي دانند.
در دعاى غدير مى‏ خوانيم:الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنْ الْمُتَمَسِّكينَ بِوَلَايةِ عَلِي بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عليه السلام)نه تمسك به محبت. (صحيفه نور، ج۱۸، ص۱۲۶)
غدير على را نساخت، على سبب پيدايش غدير شد.
غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد و روشى كه حضرت امير پيش گرفته است بايد روش ملت ها و دست اندركاران باشد. ( صحيفه نور، ج۲۰، ص۲۸)
غدير؛ يعنى نشان دادن مصلحت، مسلمين به اندازه ضرورت مشاور بگيرند نه اندازه دلخواه، به اندازه ضرورت خدمت گزار بگيريد نه اندازه دلخواه. صدا و سيما و روزنامه‏ ها و كتابهاى مدارس هرچه مى ‏نويسند بايد به مصلحت و رشد مردم باشد.
معناى سير و سلوك گوشه‏ گيرى نيست. ابراهيم، موسى و على اهل سير و سلوك بودند، ولى عليه نمرود و فرعون قيام كردند. (صحيفه نور، ج۲۰، ص۳۰)

 

نگارنده ناصر ستارزاده