تاریخ : جمعه, ۱۱ آذر , ۱۴۰۱ 9 جماد أول 1444 Friday, 2 December , 2022

۱۱ منبع غذایی غنی ویتامین D

  • کد خبر : 83727
  • 31 مرداد 1401 - 11:13
۱۱ منبع غذایی غنی ویتامین D
سخن خبر - برای کمبود ویتامین D چه بخوریم تا پوکی استخوان نگیریم؟ با اینکه منبع اصلی جذب این ویتامین نور خورشید است اما مواد غذایی و خوراکی‌های مفیدی نیز وجود دارند که نیاز بدن به این ویتامین را تامین می‌کنند.

به گزارش سخن در مناطقی که نور خورشید کمتر می‌تابد، احتمال کمبود ویتامین D در برخی افراد بیشتر است. این کمبود ویتامین را می‌توان از طریق مواد غذایی و خوراکی‌های مفید برای این منظور جبران کرد.

۱٫ لبنیات؛ منبعی سرشار از ویتامین D

استفاده از شیر غنی شده با ویتامین D یکی از در دسترس‌ترین مواد غذایی حاوی این ویتامین به شمار می‌رود. هنگامی که می‌خواهیم بدانیم که برای کمبود ویتامین D چه بخوریم اولین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد، استفاده از شیر و لبنیات است. ماست، خامه، پنیر و کشک و بسیاری از محصولات لبنی خوشمزه دیگر حاوی مقدار زیادی از ویتامین D هستند.

لبنیات برای تامین ویتامین D

البته بسیاری از افراد به دلیل وجود لاکتوز در محصولات لبنی به ویژه شیر، نمی‌توانند از آن استفاده کنند. خوشبختانه امروزه محصولاتی لبنی بدون لاکتوز و غنی شده با ویتامین D برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند تولید می‌شود تا بتوانند از خواص آن بهره‌مند شوند.

۲٫ زرده تخم مرغ

تخم مرغ غذایی در دسترس و منبعی مغذی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در حالی که اکثرا تخم مرغ را منبعی برای تامین پروتئین بدن می‌دانند، می‌توان از آن برای تامین ویتامین D مورد نیاز روزانه نیز بهره‌مند شد. البته به دلیل داشتن کلسترول، بهتر است مصرف متعادل آنرا پیش گرفت.

۳٫ قارچ؛ منبعی گیاهی برای تامین ویتامین D

قارچ برای تامین ویتامین D

تنها منبع گیاهی حاوی ویتامین D2 قارچ شناخته می‌شود. قارچ در تمام نقاط جهان به صورت صنعتی یا طبیعی کشت می‌شود و عموم افراد می‌توانند از ویتامین‌های موجود در آن بهره‌مند شوند. البته برای افرادی که به این ماده غذایی آلرژی دارند توصیه می‌شود از منابع دیگری که معرفی شده است برای تامین ویتامین D استفاده کنند.

وقتی در این فکر هستید ک برای کمبود ویتامین D چه بخوریم بهترین راه نوش جان کردن مقداری قارچ سرخ کرده یا کبابی است.

 

۴٫ استفاده از غلات

انواع حبوبات و غلات از جمله لوبیا، جو دوسر، نخود و خیلی از مواردِ دیگرِ این خانواده، منبعی خوب برای تامین ویتامین D هستند. این خوراکی‌های همیشه در دسترس برای عموم جامعه، حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های بی شماری برای حفظ سلامتی بدن هستند که می‌توان از آنها به اعتدال در رژیم غذایی استفاده کرد.

۵٫ جگر گوساله

جگر گوساله با داشتن ویتامین D فراوان، یک منبع حیوانی بسیار خوب برای تامین این ویتامین است. در هنگام سالمندی که بدن توانایی ساخت این ویتامین را ندارد، جگر گوساله یک گزینه خوب برای تامین ویتامین D و انرژی مورد نیاز این دوران است که باید به اعتدال مصرف شود. زیرا ممکن است سبب بالا رفتن کلسترول در دوران پیری شود. ویتامین A، پروتئین و آهن از دیگر مواد مغذی مفید این خوراکی به شمار می‌روند.

انواع ماهی و غذاهای دریایی سرشار از ویتامین D

غذاهای دریایی برای تامین ویتامین D

برای اینکه بدانیم برای کمبود ویتامین D چه بخوریم لازم است از انواع غذاهای مفید استفاده کنیم. یکی از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که مفید برای تامین ویتامین D به شمار می‌روند، غذاهای دریایی هستند. حداقل هفته‌ای دو بار باید از انواع ماهی و غذاهای دریایی به عنوان وعده اصلی استفاده کرد. غذاهای دریایی بسیار موثر و غنی، در برطرف کردن کمبود ویتامین D هستند.

۶٫ ماهی سالمون بهترین منبع ویتامین D

ماهی سالمون یک منبع خوب سرشار از ویتامین D است که طعم مطلوبی نیز به همراه دارد. سه تکه ماهی پخته شده حاوی بیش از ۴۵۰ واحد ویتامین D است. در واقع چربی‌های موجود در ماهی‌های پهن، گزینه بسیار مناسبی برای تامین ویتامین D معرفی شده‌اند که بهتر است از آنها در رژیم غذایی بهره‌مند شد.

به غیر از ماهی برای کمبود ویتامین D چه بخوریم
  • ماهی سالمون از جمله سالم‌ترین منابع حیوانی برای تامین ویتامین D و بسیاری از اسیدهای چرب ضروری محسوب می‌شود. 

۷٫ شاه ماهی و ماهی ساردین

از این دو ماهی در سراسر جهان به عنوان منبعی غنی از ویتامین D نام برده می‌شود. ماهی ساردین و شاه ماهی را به صورت کنسروی، دودی شده و یا بخارپز شده می‌توان مورد استفاده قرار داد. بهتر است انواع ماهی‌ها را کمتر به صورت سرخ شده استفاده کنید. از این طریق علاوه بر حفظ مواد مفید موجود در آنها، به سلامت مواد غذایی مصرفی نیز پرداخته‌اید.

۸٫ روغن جگر ماهی

هنگامی که در حال تلاش برای پیدا کردن جوابی برای اینکه بدانید برای کمبود ویتامین D چه بخوریم هستید، بهتر است از روغن جگر ماهی غافل نشوید. وقتی به مصرف ماهی علاقه‌ای ندارید و باید ویتامین D برای بدن خود تامین کنید تا از عوارض کمبود آن دور شوید،

بهترین راه استفاده از روغن جگر ماهی است. از سوی دیگر روغن جگر ماهی منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین A نیز به شمار می‌رود.

۹٫ ماهی تن گزینه‌ای در دسترس

این نوع ماهی با قیمتی مناسب و اکثرا به صورت کنسروی در فروشگاه‌های مختلف وجود دارد. ماهی تن گزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به ماهی سفید برای تامین ویتامین D محسوب می‌شود.

افرادی که از بوی ماهی خوششان نمی‌آید، می‌توانند برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن خود، از کنسرو ماهی تن که به روشی سالم بسته بندی شده است و حاوی ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین K است، بهره‌مند شوند.

۱۰٫ صدف‌های دریایی

صدف‌ها به عنوان آبزیانی که در دریاهای شور وجود دارند، منابعی غنی از ویتامین D، ویتامین B12 و انواع مواد مغذی مانند روی و مس شناخته می‌شوند. از رستوران‌های دریایی می‌توان این منابع را برای تامین نیاز بدن به این ویتامین، تهیه کرد.

 ۱۱٫ میگو

میگو یکی از غذاهای دریایی حاوی ویتامین D است، که چربی بسیار کمی دارد. این خوراکی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که کلسترول بدی برای بدن ندارد. به همین دلیل بسیار مفید برای سلامت قلب و عروق شناخته می‌شود.

.

.

.

✔️ #اخبار_فوری و آنلاین تبریز، ایران و جهان

کانال تلگرام پایگاه خبری تحلیلی سخن:

t.me/joinchat/AAAAAD-ffV7oEQR4u3wsqA

پیج اینستاگرام پایگاه خبری تحلیلی سخن:

https://www.instagram.com/sokhankhabar/

 

لینک کوتاه : http://sokhankhabar.ir/?p=83727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.