تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۳۹۹ 8 شعبان 1441 Wednesday, 1 April , 2020
فرید صادقیان :

اشراف از دیدگاه ثقلین

  • کد خبر : 52189
  • 22 دی 1398 - 22:17
اشراف از دیدگاه ثقلین

اشراف از دیدگاه قرآن کریم،عترت(ع) و ولایت.

بسم الله الرحمن الرحیم
اشراف از دیدگاه قرآن کریم،عترت(ع) و ولایت

((…همانا پروردگارت بر مردم احاطه دارد…))۱
چکیده: به توفیق حضرت ربوبی این مقاله از لحاظ ساختاری مطابق با آخرین مدل علمی راهبرد اشراف و از حیث ماهوی، براساس آموزه های” ثقلین” تدوین و برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی که در بیانیه گام دوم نیز بیان فرموده اند تقدیم حضور می گردد. مطالب و موضوع های مطرح شده ، خواننده را از درون پیش رونده و از برون پیش برنده نموده و جامعیت و حجیت “ثقلین” علی رغم وجود ثبات در اصول و اهداف، بخش های متغیر احکامی را که تابع شرایط حاکم در جامعه است، به تحول در اندیشه ، گفتار و رفتار می کند. به برکت مفاهیم نورانی در این مقاله و از سوی دیگر فطرت الهی که در درون بشریت نهادینه شده ، موجب پیروزی در مسیر زندگی در برابر رویارویی با موانع و چالش های گوناگون می گردد. در نهایت خواننده شاهد گسترش ابعاد ادراکی در آفاق و تفقه و تعمیق در انفس خواهد شد.
وا ژگان کلیدی: اشراف – علم – ایمان – رب – بشر – قوه
مقدمه: از آنجایی که تولد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ، توانست در دو قدرت غرب و شرق را متوجه قدرت سومی بنام جمهوری اسلامی که برخلاف کشورهای جهان که همگی، مستعمره این دو استکبار بودند نماید و معنای استقلال و آزادی را در جهان با تبلور انقلاب اسلامی ایران رقم بزند، (لذا در طول این چهل سال هفت دستاورد ، از نگاه مقام ولایت در بیانیه گام دوم بیان شده ، که می بایست مورد صیانت قرار گیرد و هفت توصیه ای که عمل به آن را ، در سه محور خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی فرض فرموده اند). به نظر بنده توجه و نقش آفرینی در این راستا بر همگان در حد توان واجب و ضروری است. این مقاله بر مبنای “ثقلین” خواننده را در کنار زندگی واقعی به بصیرتی، فوق بصر ارتقاء داده و متضمن عبور از مسیر سخت و حساس زندگی می کند. البته نه به خاطر نویسنده مقاله، بلکه به خاطر محتوای نورانی که کل ازمنه و امکنه را در برمی گیرد. خلاء های موجود در جهان و غفلت بشریت از امانت “ثقلین” موجب سرگردانی و تحیر بشریت گردیده است که بازگشت به سمت تنها استاندارد حقیقی جهان ، کلید سعادت بشریت خواهد بود. هرچند اکثر مردم بی توجه اند ولی آثارشان در زندگی موثراست.

” و بگو پروردگارا ، مرا به قدم صدق داخل و با قدم صدق خارج گردان و به من از جانب خود مددکار دائمی عطا فرما”۲
فرآیند طراحی اشراف :
در سطح امکان سنجی، براساس مبانی و پیشینه طراحی و نیازها والزامات اشراف، طرح و برنامه ریزی تدوین ، می گردد.
در سطح تبیین تکالیف و انتظارات ، بر اساس مستندات بیرونی و درونی ، تکالیف و انتظارات تبیین می گردد.
در سطح مطلوبیت ها ، براساس تعیین گزاره های مرتبط و طراحی الگوی تدوین مطلوبیت ها رسالت اشراف و از آن چشم انداز اشراف و ارزش های اشراف تدوین می گردد.
در سطح شناخت راهبردی، بر اساس تحلیل بیرونی و تحلیل درونی ، چالش های راهبردی و عوامل حیاتی موفقیت حاصل می شود.
در سطح راهیابی راهبردی ، براساس مبانی نظری ، مامورت اشراف و ارکان تحول ، اهداف و راهبردهای تحول و از آن طرح های اقدام و الزام طرح بوجود می آید.
در سطح آخر برای جهت مستند سازی ، تدوین گزارش نتایج و تنظیم سند راهبردی حاصل می گردد.
مانیتورینگ یا داشبورد قرآن:
با توجه به آیه ۸۷ سوره حجر، کل آیات قرآن کریم در ۷ آیه سوره الفاتحه، خلاصه گردیده است . این سوره در دو قسمت که نصف آن به حضرت ربوبی و نصف دیگر به بندگان شامل می گردد. بطوری که با قرار گرفتن در مسیر حمد ، بندگان به واسطه عنصر ایمان ، در کنار بهره مندی از سرمایه عام (رحمانیت) ، می توانند از سرمایه های خاص(رحیمیت) نیز بهره مند گردند. با سرلوحه قرار دادن مالک دین در تمامی امور از طریق عبودیت مشمول کمک های خاص خدا شده و با ورود به هدایت الهی ، ضمن بهره مندی از نعمت ولایت عترت، در مسیر صراط مستقیم از انحراف افراطی( مسیحیان که حلال های خدا را بر خود حرام کرده اند) و تفریط (یهودیان که بخشش گناهان بدون توبه را از جانب خدا تضمین شده می پندارند) به سعادت حقیقی دست می یابند.
(( و همانا ما به تو سبع المثانی(سوره حمد) و قرآن بزرگ دادیم)) ۳
امام صادق(ع): (( بخدا سوگند نعمتی را که خدا به بندگان انعام کرده، ما هستیم وتنها بواسطه ما مردم رستگار می شوند.)) ۴
منشور ولایت:
ولایت جایگاهی است که چکیده ثقلین در آن جمع شده است و این نائب عام مشروعیت خود را از خدا و مقبولیت را از مردم مومن دریافت می کند. با تقوا و فقه پویا، امت واحد را رهبری و هدایت می کند. بنابراین تمسک به اشراف ولایت در زمان غیبت همان نقش تمسک به معصوم(ع) را دارد.

  1. ناظر به اشراف ۲٫ ناظر به تحول ۳٫ ناظر به طراحی
    مطلوب های اساسی اشراف: گزاره هایی برانگیزاننده، آرمانگرا،
  2. آینده نگر، آینده ساز و منبعث از باورهای اشراف ، متکی به اراده مدیران، متکی به اراده ولایت و ناظر به تعهدات پایدار و عمل اشراف و نیز ناظر به کیفیت یا حسن عمل مجموعه ها در قالب رسالت، چشم انداز و ارزش ها.
  3. رسالت اشراف: این مهم با ساختن اشرافی متعالی، روز به روز نوشونده، اثر بخش، کارآمد و تعامل سازنده با ذی نفعان در سلسله مراتب به انجام می رسد.
  4. چشم انداز اشراف: ۱٫ سرمایه انسانی ۲٫ زیرساخت ها و سامانه ها ۳٫ کارآمد و چابک در ساختار ۴٫ دانایی محور برخوردار از دانش پیشرفته اسلامی ایرانی ۵٫ کار آمد در پایش و ارزیابی تحقق فرامین و تدابیر در امور مرتبط ۶٫ صاحب صلاحیت در بسط نظری و پیاده سازی فرامین در امور اشراف ۷٫ توانمند در ارزیابی اثربخشی اهداف و راهبردها در مجموعه ها ۸٫ کارآمد در پایش و ارزیابی روزآمد عملکرد، وضعیت، موقعیت ، تحقق اهداف و راهبردها و پیامدهای اجرا ۹٫ هوشمند در کشف نقاط ضعف و راهکار مناسب ۱۰٫ توانمند در تولید اطلاعاتراهبردی و تصویر سازی برای ترازیابی، تصمیم سازی و تصمیم گیری ۱۱٫ موثر در کمک به ارتقای شایستگی های مجموعه در مواجهه با تهدید ها و چالش ها. ۱۲٫ توانا در شناسایی و استعداد یابی عناصر کارآمد و مسئولیت پذیر
  5. ارزش های اشراف: ۱٫ ارزش های محوری اسلام و انقلاب اسلامی ۲٫ تعقل و تفکر ، ابتکار، خلاقیت و نوآوری ۳ . یادگیرندگی، تحول گرایی ، نوشوندگی و رشد مستمر ۴٫ آینده نگری، نگرش سیستمی و راهبردی ۵٫ واقع نگاری، اتقان و اعتبار و اعتماد آفرینی ۶٫ به روز و به هنگام بودن، گویایی و سنجش پذیری ۷٫ هوشمندی، حیطه بندی و طبقه بندی
  6. تقدیرات الهی:
  7. (( خداوند هر چه را بخواهد محو یا اثبات می کند و ام الکتاب تنها نزد اوست)) ۵
  8. تقدیرات ثابت:
  9. در بحث ارزش های اشراف در کنار آگاهی به مولفه های علمی فوق الذکر، آگاهی از چارچوب ثابت و متغیر حقیقی در هستی حائز اهمیت می باشد. بنابراین توجه به تقدیرات ثابت و متغیر الهی مطابق اسناد قرآنی در تسلط بر اوضاع ضروری می باشد. چرا که تمامی ارزش های اشراف واقعی متاثر از ارزش های اشراف حقیقی می باشند.
  10. (( در کلام ما تبدل راه ندارد.))۶
  11. (( هر چیزی نزد پروردگار دارای حساب وکتاب دقیقی است)) ۷
  12. (( این گونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است)) ۸
  13. (( و فقط مقربان الهی با اذن خداوند می توانند بر آن آگاه شوند.)) ۹
  14. تقدیرات متغیر:
  15. (( با ایمان و تقوا ، مسیر الهی ، به لطف و برکت تغییر می یابد.)) ۱۰
  16. (( کسانیکه توبه کنند، ایمان آورند وعمل نیکو انجام دهند، خداوند بدی های آنان را به خوبی و حسنه تبدیل می کند.)) ۱۱
  17. (( اگر شما برگردید ، ما هم برمی گردیم)) ۱۲
  18. (( خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمیدهد ، مگر آنکه آنها خودشان را تغییر دهند.)) ۱۳
  19. (( هر روز در شان مخصوص همان روز است.)) ۱۴
  20. (( چون راه انحراف را انتخاب کردند ، خدا هم منحرفشان ساخت.)) ۱۵
  21. (( دعا کنید تا من برای شما مستجاب کنم.)) ۱۶
  22. ((شاید خدا با پدید آمدن شرایط ، برنامه جدیدی را بوجود آورد.)) ۱۷
  23. مسائل اساسی پیش روی اشراف:
  1. پرسش نلمه ها ۲٫ گزارش ها ۳٫ فرآیندها ۴٫ کارگروه ها ۵٫ کارنامه ۶٫ راهکارها ۷٫ فرامین ۸٫ جشنواره ۹٫ ذی نفعان(سازمان و …) ۱۰٫ ساختار ۱۱٫ مانیتورینگ ۱۲٫ چیستی ۱۳٫ سرمایه انسانی ۱۴٫ دانش محوری ۱۵٫ اثر بخشی
    راه یابی به اشراف: نظر به اینکه هر کس در زندگی براساس باورها و فرضیه های ذهنی خود ، درک و عمل می کند، لذا در یک سازمان و مجموعه واحد، جهت بقاء و بالندگی آن می بایست یک نگاه و فرضیه واحد و شفافی را داشته باشند تا اراده اجماع در جهت یک هندسه ذهنی مشترک، در حرکت باشد. ” اگر ما توانستیم آرمانگرایی را با واقع بینی و واقع گرایی همراه کنیم، ترجمه عملیاتی اش می شود اینکه ما تدبیر را با مجاهدت ترکیب کنیم؛ هم مجاهدت کنیم و مجاهدانه حرکت کنیم، هم این حرکت مجاهدانه در یک چهارچوب تدبیر شده ای قرار بگیرد.” (۳/۵/۹۱ امام خامنه ای)
    اشراف از پارادایم قرآن کریم:
    نظر به مرتبه نازله عقل و درک بشریت در مقایسه با سطح پارادایم قرآن و عترت(علیهم السلام) لازم است در کنار مسائل علمی مطرح شده، افق دید را از دنیای طبیعت تا آفاق الهی و درک قوای موجود در وجود خود را از حواس پنج گانه حیوانی به مرتبه شناخت و تربیت قوای بیست گانه انفس برسانیم.
    (( فرو فرستادیم برتو این کتاب را در حالی که بیان کننده و روشنگر هر چیزی است.)) ۱۸
    امام صادق(ع): (( خداوند در کلام خود(قرآن) بر بندگان خود تجلی کرده است، ولی مردم نمی بینند.)) ۱۹
    امام باقر(ع): (( نشانه کمال قرآن این است که ریشه و سرچشمه همه سخنان رسول الله و ائمه (ع) است، پس هرگاه حدیثی گفتیم، سند قرآنی آن را از ما بخواهید.))
    امام صادق(ع): (( خداوند قرآن را برای زمان خاص قرار نداده و بنابراین در هر زمان، جدید و تازه است و در نزد هر مردمی ، طراوت و شادابی خود را تا روز قیامت دارد.)) ۲۰
    (( قرآن

۲۰ با دقت و تامل بخوان))
۲۱(( این کتابی است پر برکت که بر تو نازل کرده ایم تا در آیات آن تدبر کنند و خردمندان متذکر شوند.))

۲۲ ((آیا آنها در قرآن تدبر نمی کنند، یا بر دل هایشان قفل نهاده شده است.))

۲۳ امام علی (ع): (( قرآن ، برای عوام عبارت ظاهری ، برای خواص اشارات رمزی، برای اولیای خدا ، لطائف الهی و برای انبیاء ، حقایق است.))
(( کلید غیب تنها نزد اوست. جز او آن را نمی داند وآنچه در خشکی و دریاست میداند وهیچ برگی فرو نمی افتد مگر آن را می داند و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین وهیچ تر وخشکی نیست مگر اینکه در کتابی روشن است.))

۲۴ )) رحمت خدا به دست مستکبران نیست تا میان هر کس که بخواهند تقسیم کنند.))

۲۵ تحول اشراف:
برای نیل به تحول اشراف، نیاز به یک حرکت درونی برای پیشرفت وتعالی(پیش روندگی) و نیز یک حرکت بیرونی برای تاثیر گذاری در محیط(پیش برندگی) است.
در این خصوص اهداف بایستی همیشه ثابت ، ولی روش ها نسبت به موقعیت توسط تدبیر، متغیر باشند.
به تحقیق نگاه اگثر بشریت به هستی ، یک حیات طبیعت محض است که تصور ناقص بر مبنای پندار بی اساس و به دور از وجود حقایق و نقش عوامل حقیقی در کنار نقش عوامل طبیعی محاسبات بشر را در هاله ای از ابهام و حیرت نگه داشته است.
ساختار قوای درونی انسان:
شناخت، تربیت و تقویت قوای درونی انسان موجب استیلای بعد روحی و عقلانی بر بعد جسمی و روانی می شود. بدیهی است که تمامی امور خارجی انسان در پرتو قدرت درونی قابل هدایت و مدیریت است. در نتیجه هر اندازه اشرافیت علمی و عملی ما به ساختار اندرونی ، موجب تقویت توانایی و اراده ما، در امور خارج از وجود بدن خواهد شد. استخدام قوای خشم ، شهوت و وهم، حول محور عقل، سعادت بشری را به دنبال دارد.
نفس از دیدگاه امام علی (ع):
نفس نامی نباتی{۱٫ قوه ماسکه ۲٫ قوه جاذبه ۳٫ قوه هاضمه ۴٫ قوه دافعه ۵٫ قوه مربیه}
نفس حسی حیوانی{۱٫ قوه شنوایی ۲٫ قوه بینایی ۳٫ قوه بویایی ۴٫ قوه چشایی ۵٫ قوه بساواتی}
نفس ناطقه قدسی{۱٫ قوه فکر ۲٫ قوه ذکر ۳٫ قوه علم ۴٫ قوه حلم ۵٫ قوه هوشیاری}
نفس کلی الهی{۱٫ قوه هستی در نیستی ۲٫ قوه نعمت در سختی ۳٫ قوه عزت در خواری ۴٫ قوه فقر در غنا ۵٫ قوه صبر در بلا}

تنها سامانه استاندارد حقیقی در جهان هستی:
نظر به اینکه اسلام برترین و کامل ترین برنامه همیشگی بوده و تنها برنامه ای است که کهنگی و منسوخ شدن درآن راه ندارد ، می توان به عنوان سامانه ای جامع و مطمئن در جهان نام برد که تضمین کارایی و ماندگاری آن توسط خالق یکتا برای تمام اعصار معرفی شده است که ساختارش براساس علم محکم الهی (حکمت)، تشکیل و توسط حضرت ربوبی پشتیبانی و مدیریت می گردد.
یکی از ویژگی های این سامانه عظیم نسبت به سامانه هایی که با قدرت مخلوقات جهان و علم ناقص بشری پیاده سازی شده و برای مدتی معین جولان داده می شوند، در ماندگاری و بقای آن و نیز ملاک سعادت یا شقاوت بشریت است.
ناگفته نماند که در هر سامانه ای شاخص و ملاک هایی مطرح است که در این سامانه ملاک عملکرد بر مبنای ” احسن” است، نه ” اکثر” در واقع اکثریت امتیاز و نشانگر کمیت است نه کیفیت !
(( ما آنچه در زمین جلوه گر است زینت و آرایش ملک زمین قرار دادیم تا مردم را به آن امتحان کنیم که کدام یک در طاعت وحب خدا عملشان نیکوتر خواهد بود.)) ۲۶
“اسلام” از دیدگاه امام علی (ع):
برای کسی که می خواهد پند بگیرد = مایه عبرت
برای کسی که دوستدارش باشد= عزت
برای کسی که راست بگوید = نجات
برای کسی که داخل آن شود = صلح و سلامتی
برای کسی که به آن نزدیک شود = تقرب
برای کسی که به آن اقتدا کند = پیشوا
برای کسی که توکل کند = اعتماد
برای کسی که کارش را بسپارد = امید
برای کسی که به آن چنگ زند = ریسمان
برای کسی که احسان کند = سابقه
برای کسی که آن را دین خود قرار دهد = ذخیره
برای کسی که صبر کند = سپر
برای کسی که خود را به آن محکم کند = دستاویز
برای کسی که تقوا پیشه کند = لباس
برای کسی که بوسیله آن به مخاصمه دشمن رود = شاهد
برای کسی که به آن بیاراید = زینت
برای کسی که هدایت یافته = پناه و کمک
برای کسی که آن را بیاموزد = دلیل محکم
برای کسی که امن می طلبد = پناهگاه
برای کسی که آن را وسیله روشنایی خود قرار دهد = نور
برای کسی که تسلیم باشد = باعث اطمینان
برای کسی که با آن به محاکمه رود = باعث غلبه
برای کسی که راستگو باشد = باعث خوشی
برای کسی که آن را در قلب خود جای دهد = علم
برای کسی که متقی باشد = موعظه
برای کسی که آن را روایت کند = حدیث
برای کسی که قصد آن را کرده باشد = بصیرت
برای کسی که آن را مورد تجربه وآزمایش قرار دهد = حلم
برای کسی که تدبر وتفکر کند = شفا و تعقل
برای کسی که به آن قضاوت کند = حکم
برای کسی که زیرکی کند = فهم
برای کسی که فکر کند = یقین
برای کسی که آن را نشان خود قرار دهد = نشانه۲۷
اشرف مخلوقات با وجود اعلم بودن و علی (ع) با دارا بودن علوم زمین و آسمان ها ، در مقابل علم مطلق خدا زانو زده دائما ذکر (( رب زدنی علما)) می گویند و علی (ع) بیان می کند اگر نبود آیه ۳۹ سوره رعد تمام اتفاقات آینده را تا قیامت ، خبر می دادم. در حقیقت تنها قرآن است که بشریت را بنا به توصیف خود خدا اشراف و آگاه می کند و هر دری جز قرآن( از دیدگاه عترت علیهم السلام) بیراهه و سرگردانی است.
(( خداوند هرچه را بخواهد، محو یا اثبات می کند و ام الکتاب تنها نزد اوست)). ۲۸
((و بدون شک ما به پیشینیان از شما علم داریم وبه آیندگان نیز آگاهیم.)) ۲۹
(( واز آنچه به آن علم نداری پیروی مکن، چون گوش و چشم و دل، همه این ها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت)) ۳۰
((از دست و پا واعضای دیگر هم سوال خواهد شد)) ۳۱
خداوند نور است و بندگان خود را بسوی نور دعوت می فرماید. اولین خطابش (( اقراء)) نشانگر همین مسئله است.
نگاه بندگان اگر با نگاه خالق باشد، جایی برای اختلاف و انحراف بندگان نمی ماند. وقتی اشرف بندگان حضرت محمد(ص) از خالقش می خواهد: (( اللهم ارنی الاشیاء کما هی )) و امام علی(ع) بیان می کند:(( لو کشف الغطاء ماازده یقینی )) انسان عاقل به تفاوت های نگاه حقیقی و واقعی پی می برد. لذا انتخاب و درک نگاه الهی تنها از روی طبیعت انسان مقدور نبوده ، می بایست از حیث روح حقیقی وی ملموس باشد. (( لا یمسه الا المطهرون)) . برای دستیابی به این نگاه حقیقی (( پروردگارت را پرستش کن تا آنکه یقین، تورا فرا رسد)) ۳۲
امام علی(ع) : (( آدم کوردل عوالم ماوراء دنیا را نمی بیند و زندگی دنیوی تنها نهایت دیدن اوست، اما آدم بصیر و بینا آینده را با بصیرت خود می نگرد و می داند که سرای حقیقی و جاودان ، ورای این جهان است.)) ۳۳
همه بدبختی و انحراف بشریت از مسیر نور و سرگردانی در فضای تاریک ، عدم توجه و پایداری به قرآن کریم است که قرآن تجلی گاه خداوند و سند حقایق و ملاک ارزش ها نزد خداست.
(( پس از حق ، چه چیزی جز ضلالت وگمراهی است)) ۳۴
((خدا را بیشتر یاد کنید تا رستگار شوید.)) ۳۵
(( کسی که از یاد خدا رویگردان شود ، زندگی سخت وتنگی خواهد داشت.))۳۶
قرآن و عترت ملازم هم بوده و تنها سامانه استاندارد حقیقی در جهان می باشد که برای هر زمان و مکان ، ملاک و شاخص حق می باشد. البته بنا به آیات و روایات قوانین الهی فقط به دست خداست و تغییرات لازم تنها از سوی خدا صورت می گیرد.
در حقیقت (( علم خدا بر همه چیز اشراف و احاطه دارد)) ۳۷
یعنی همه چیز در نگاه خدا آشکار بوده و غیب و پنهان برای او معنا ندارد. (( عالم غیب و آشکار است)). ۳۸
اکثر بشریت از روی ظن می گویند(( چیزی جز زندگی این دنیا وجود ندارد، میمیریم و زنده می شویم)) ۳۹
در حالیکه حضرت ربوبی در کنار رحمت های عام الهی، رحمت های خاصش را هم در طول زندگی برای مخلصین افاضه می فرماید.
(( یاری مومنان از جانب ما لازم است.)) ۴۰
(( مگر ندیدی که ما به سراغ زمین می آییم و دائما از اطراف آن می کاهیم. خداوند حکم می کند و هیچ تجدید نظر کننده ای برای حکم او نیست و او سریعا به حساب همه می رسد.)) ۴۱
(( … ما اینگونه برای یوسف تدبیر کردیم….)) ۴۲
(( او صاعقه ها را فرو می فرستد تا هر که را بخواهد مورد اصابت قرار دهد….)) ۴۳
(( و اگر خدا از کردار زشت خلق مواخذه کنددر پشت زمین هیچ جنبنده ای باقی نگذارد….)) ۴۴
(( خداست که زنده می کند و میمیراند و وارث می شود.)) ۴۵
(( اوست که بادهای عقیم و بی فایده را گاهی سرچشمه برکات می کند.)) ۴۶
(( ابرهای پراکنده را حرکت و به هم متصل می کند وباران را نازل می فرماید.)) ۴۷
(( ….وما بر هدایت و روشنایی آنها افزودیم وبه قلب آنها قوت بخشیدیم، زیرا آنها بپا خاسته بودند.)) ۴۸
استاد قرائتی : عکس العمل گروه ها در برابر دعوت حق:
به منظور ارزیابی و شناخت جایگاه خود در مواجهه با دعوت حق، نیاز به شناخت انواع گروه ها از منظر قرآن کریم هستیم لذا توجه به مراتب این گروه ها جایگاه استقرار حقیقی ما را در مسیر حق تعیین و آمادگی را تقویت می کند.
گروهی در انتظار فهم راه خدا و پیمودن آن هستند. ۴۹
گروهی به خاطر خدا هجرت می کنند.۵۰
گروهی بخاطر در راه خدا بودن محاصره می شوند.۵۱
گروهی در راه خدا آزار را تحمل می کنند.۵۲
گروهی منادی دعوت دیگران به راه خدا می شوند.۵۳
گروهی در راه خدا هرگز سست نمی شوند۵۴
گروهی در راه خدا می جنگند.۵۵
گروهی کشته می شوند.۵۶
گروهی خیال می کنند در راه خدا هستند.۵۷
گروهی راه خدا را کج می خواهند.۵۸
گروهی راه خدا را بر دیگران می بندند.۵۹
گروهی برای بستن راه خدا پول ها خرج می کنند.۶۰
در کل ” متقین” قرآن را

راسر (( خیر)) نحل/ ۳۰ ولی ” مستکبرین” قرآن را (( افسانه )) نحل/ ۲۴ می پندارند.
امام علی (ع): (( قرآن درمان بزرگترین دردهاست که کفر ، نفاق و گمراهی باشد)) ۶۱
اشراف پیامبر(ص) و عترت(علیهم السلام)
اهمیت و دقت به جایگاه ویژه اشرف مخلوقات و باور به اشراف پیامبر(ص) به اذن خدا بر اوضاع هستی که نور قرآن علی رغم طلوع دفعی بر دل پیامبر اکرم(ص) بطور تدریجی نیز فقط بر دل رسول اکرم(ص) نازل و از زبان ایشان بیان و در رفتار تبلور یافته است. با اشاره به مطالب زیر تا حدودی مرتبه اشراف و اهمیت این مقام بی بدیل برخوانندگان گرامی ذکر می گردد.
(( تمامی علوم غیبی نزد خداست مگر به اذن خدا، قسمتی به رسولش داده شود.)) ۶۲
امام مهدی (عج): (( ما از اوضاع شما کاملا باخبریم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پوشیده نیست)) ۶۳
(( محمد فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوی دل و سخت بایکدیگر بسیار مشفق و مهربانند. آنان را در رکوع وسجود نماز بسیار بنگری که فضل و رحمت خدا وخشنودی او را به دعا می طلبند وبر رخسارشان از اثر سجده نشانه ها پدیدار است که این وصف حال آنها در تورات و انجیل مکتوب است که مثل حال آن رسول به دانه ای ماند که چون نخست سر از خاک برآورد شاخه ای نازک و ضعیف باشد بعد از آن قوت یابد تا آنکه سطبر و قوی گردد وبرساق خود به خشم آرند. خدا وعده فرموده که هر کس از آنها ثابت ایمان و نیکوکار شود ، گناهانش ببخشد و اجر عظیم عطا کند.)) ۶۴
(( آنچه را پیامبر به شما آورده بگیرید واز آنچه شمارا نهی کرده دور شوید)) ۶۵
خداوند، مزد رسالت را مودت اهل قربی می فرماید.(( الا الموده فی القربی)) ۶۶
(( قل وما سئلتکم من اجر فهو لکم)) ۶۷
امام علی(ع): (( همانا دوست محمد کسی است که خدا را اطاعت کند، گرچه از نظر فامیلی و نسب دور باشد و دشمن محمد کسی است که خدا را نافرمانی کند، گرچه از بستگان پیامبر(ص) باشد.)) ۶۸

به منزل کوش تو همچو مه نو در این نیلی فضا هردم فزون شو
مقام خویش اگر خواهی در این دیر به حق دل بند و راه مصطفی رو (( اقبال لاهوری))

تهدیدات مسیر زندگی:
تصمیم برای طی مسیر حق، یک طرف قضیه است، طرف دیگر مسئله تهدیدات و موانع سر راه است که می بایست بخشی از کل اراده را که در پیمودن مسیر حق می باشیم، بایستی جهت رفع موانع و تهدیدات مسیر ، تخصیص دهیم. با آگاهی از میزان و سطوح نفوذ شیطان و آسیب ها و تهدیدات احتمالی مسیر، می توان برنامه ریزی دفاعی و با غلبه بر موانع مسیر حق را پیروزمندانه در پیش گرفت.
(( توجه خویش را به سوی دین حقگرایانه پایدار و استوار کن، همانا این فطره الله را که همه مردم را برآن آفریده، نگهدار)) ۶۹
پیامبر(ص) : (( هرکس نعمت خداوند را تنها در خوراک و پوشاک بداند، هم در عمل کوتاهی کرده وهم به قهر خدا نزدیک شده است))
(( زیبا جلوه نمودن کارهای گناه توسط نفس انسان)) ۷۰
(( تزیین و زیبانمایی زشتی ها، گاهی توسط شیطان)) ۷۱
(( زرق و برق دنیا)) ۷۲
میزان و سطح نفوذ شیطان(لعنت الله):
(( شیطان در اهداف و آرزوهای پیامبران چیزی را القا می کند،ولی خداوند توطئه اش را خنثی می نماید)) ۷۳
(( شیطان با مومنان تماس می گیرد،ولی آنها متذکر شده و نجات می یابند.)) ۷۴
(( شیطان در روح مردم عادی فرو رفته و وسوسه می کند.)) ۷۵
(( شیطان در عمق جان افراد فاسق رفته و بیرون نمی آید وبر فکر ودل و اعضای آنان تسلط می یابد.)) ۷۶
آزادی انسان در انتخاب راه حق و راه باطل امری آشکار است. شیطان و لشکریانش بر انسان تسلط نداشته و در حد دعوت و وسوسه است. که انسان عاقل با اخذ ایمان و بهره مندی از عامل توکل در برابر فریب و وساوس شیاطین مقاومت وبه برکت جنس اخلاص ، از محافظت و وکالت حضرت ربوبی بهره مند می گردد.
(( قطعا تو بر بندگان (خالص) من تسلط نداری و حمایت و نگهبانی پروردگارت کافی است.)) ۷۷
آغاز فریب و انحراف انسان از عدم توجه به اراده های درونی است که بجای تمییز و تشخیص خواسته ها وامیال درونی که آیا بر اساس حق است یا باطل ، بدون یقین به علم ، اراده به عمل می کنند . در حقیقت همه افکار، گفتار و رفتاری که از انسان سر می زند، از اراده درونی آن می باشد.
چون به هر میلی که دل خواهی سپرد از تو چیزی در نهان خواهند برد
)) تو به خلق بگو که به هرکس بر حسب ذات و طبیعت خود عملی انجام خواهد داد و خدای شما بر آنکه راه هدایت یافته از همه کس آگاهتر است.)) ۷۸
پیامبر(ص): (( سه دسته از اغوای شیطان در امانند: کسانیکه همواره در ذکر وبه یاد خدا هستند، کسانیکه از ترس خدا گریه می کنند و کسانیکه در سحر ها از گناهان استغفار می نمایند.)) ۷۹
مومن:
اغلب مومنان به دلیل ساده انگاری و کم توجهی به موانع و آفت های مسیر زندگی، گاها از طریق اخلاص ، خارج و دچار شرک در افکار، گفتار و رفتار می گردند. که این انحراف ، آثاری را به همراه دارد که نیاز به جبر
ان است.

  1. مومن مخلص
  2. مومن مشرک
    امام باقر(ع): (( مردم در عبادت موحد هستند ولی در اطاعت از غیر خدا گرفتار شرک می شوند.)) ۸۰
    (( ….خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانیدودر دل هایتان نیکو بیاراست وکفر وفسق و معصیت را زشت و منفور در نظرتان ساخت و اینان به حقیقت اهل صواب و هدایتند.)) ۸۱
  3. مومن مخلص
    ۱-۱- در انفاق از کسی توقع پاداش و تشکر ندارد. ۸۲
    ۲-۱- در عبادت جز خداوند کسی را بندگی نمی کند. ۸۳
    ۳-۱- در تبلیغ به غیر از خداوند کسی پاداش نمی خواهد. ۸۴
    ۴-۱- در ازدواج از فقر نمی هراسد و توکل به وعده خداوند کند. ۸۵
    ۵-۱- در برخورد با مردم جز رضای او همه چیز را کنار می گذارد. ۸۶
    ۶-۱- در جنگ از کسی به جز خداوند نمی هراسد. ۸۷
    ۷-۱- در محبت، هیچ کسی را به اندازه خداوند دوست نمی دارد. ۸۸
    ۸-۱- در تجارت و کار از یاد خداوند غافل نمی شود. ۸۹
  4. مومن مشرک
    ۱-۲- عزت را از دیگران آرزو می کند. ۹۰
    ۲-۲- در عمل کار شایسته را با کار ناشایسته می آمیزد. ۹۱
    ۳-۲- در برخورد با دیگران دچار تعصبات حزبی و گروهی می شود. ۹۲
    ۴-۲- در عبادت بی توجهی و ریا کاری می کند. ۹۳
    ۵-۲- در جنگ از مردم می ترسد. ۹۴
    ۶-۲- در تجارت و امور دنیوی، افزون طلبی او را سر گرم می کند. ۹۵
    ۷-۲- در انتخاب دین و دنیا، دنیا را می گیرند و پیامبر را تنها می گذارند. ۹۶
    علت عذاب الهی:
    اولیَ بودن و اهمیت موضوع دفع ضرر بر موضوع جلب منفعت امری واضح، ولی مورد غفلت اغلب بشریت بوده است . قرآن کریم انذار را مقدم بر بشارت می آورد و این بیانگر همین امر می باشد.
    هرچند جهل بشریت بستر انحراف است ،اما بسیاری از مردم با وجود علم به موضوع، فاقد ایمان به علم بوده ، مسیر کفر را پیش می گیرند.
    (( حق را می دانند، ولی آگاهانه کتمان می کنند.)) ۹۷
    ((مطلب را درک می کنندولی روی آنرا می پوشانند)) ۹۸
    (( با آن که از درون ، یقین دارند، انکار می کنند.)) ۹۹
    (( نعمت خدا را می شناسند، سپس آنرا انکار می کنند و بیشتر آنان کافر و ناسپاسند)) ۱۰۰
    ((پیامبر را مثل فرزندان خود می شناختند، ولی انکارش می کردند.)) ۱۰۱
    پوشاندن ، تغییر دادن یا ندادن حق ، بستر عذاب را فراهم می کند در واقع کفر و ظلم عامل نزول بلا و هلاکت انسان هاست.
    (( همین که باغ ها ثمر داد ، بخورید و روز درو کردن و میوه چیدن حق آن (محرومان) را بدهید و اسراف نکنید، چرا که خداوند، اسراف کاران را دوست ندارد.))۱۰۲
    (( پس ستمکاران، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنی دیگر تغییر دادند، ما هم به خاطر ستم پیشگی آنان ، عذابی آسمانی برآنان فرستادیم)) ۱۰۳
    اشراف از دیدگاه ولایت:
    در هر حال ولایت ، تبلور ثقلین در زمان غیبت امام مهدی(عج) است و تالی و تفسیر قرآن از زبان ولایت معقول، مشروع و مقبول خواهد بود.
    (( و بگو به خلق که هر عمل کنید خدا آن عمل را می بیند و هم رسول و مومنان بر آن آگاه می شوند آنگاه به سوی خدائی که دانای عوالم غیب و شهود است باز خواهید گشت تا شما را به جزاء نیک و بد اعمالتان برساند.)) ۱۰۴
    امام خامنه ای( مدظله العالی) در مورد چیستی و چرایی اشراف(۱۲/۹/۹۷)
    شبیه شخصیت مالک اشتر را در خودمان منعکس کنیم.
    ابعاد شخصیت مالک اشتر را ملاحظه کنیم.
  5. مالک از میان شخصیت های اطراف پیامبر (ص)، امام علی(ع) را انتخاب و به او دل می دهد.
  6. مالک صراط مستقیم را با بصیرت خویش در امام علی(ع) می یابد.
  7. احساس مسئولیت می کند.
  8. احساس مجاهدت دارد.(همیشه به کار بودن)
  9. قدرت فرماندهی مالک اشتر
  10. شجاعت مالک اشتر
  11. عزم راسخ او در میدان جنگ که به هیچ وجه به فکر عقب نشینی نیست.(صلابت فوق العاده)
  12. معنویت و عبادت و تقوا و تواضع مالک اشتر
  13. صبر مالک اشتر(در مقابل بی ادبی و مسخره کردن پسربچه،مالک به مسجد می رود واز خدا برای شفای بیماری بی ادبی بچه دعا می کند و خودش هم او را می بخشد)

اشراف فقط اطلاع نیست، وقتی انسان واقعیت ها را از نزدیک می بیند یعنی روی زمین می رود ، در میدان از نزدیک مشاهده می کند چیزهایی را می فهمد که در گزارش های مکتوب و این ها نمی شود آنها را فهمید و لو آن گزارش مکتوب صادقانه تهیه شده باشد. به گزارش های کاغذی خیلی اکتفا نکنید. باید ایستاد، باید مقاومت کرد.
بهترین نیروی انسانی، یعنی هم از لحاظ فکر بهترین باشد، هم از لحاظ عمل بهترین باشد، هم از لحاظ عزم و اراده بهترین باشد، هم از لحاظ سرعت انتقال که چی لازم است، چه موقع لازم است و بتواند در لحظه لازم تصمیم بگیرد.
نتیجه: باگذر معرفتی از فرآیند بسیار جامع این مقاله، به یقین خواننده با کمک عقل و فطرت سلیم، از طریق انوار و پرتوهای گرانقیمت موجود در مقاله موفق به سیر علمی و روحی در آفاق و انفس هستی شده ، بر میزان درک و علم ، از باب ذکر، افزوده و در حوزه عمل همراه به تحولات عظیمی مواجه خواهد شد. چرا که منشاء تحولات انسان، تفکر و اندیشه های اوست. بنا براین افزایش سطح اشراف بشر، مبداء سعادت وی خواهد بود.
درآخر امیدوارم با کاربست این نقشه راه، بتوانیم در کنار نعمت های عام الهی از نعمت های خاص الهی نیز بهره مند گردیم.
منابع:

  1. رعد/۴۱ ۲۱٫ مزمل/ ۴ ۱٫ اسراء/ ۶۰
  2. یوسف/۷۶ ۲۲٫ ص/ ۲۹ ۲٫ اسراء/۸۰
  3. رعد/۱۳ ۲۳٫ محمد / ۲۴ ۳٫ حجر/ ۸۷
  4. فاطر/۳۵ ۲۴٫ انعام/ ۵۹ ۴٫ بحار/ ج ۸/ ص۲۴۵
  5. حجر/ ۲۳ ۲۵٫ زخرف/ ۳۲ ۵٫ رعد/ ۳۹
  6. ذاریات/ ۴۱ ۲۶٫ کهف/ ۷ ۶٫ ق/۲۹
  7. نور/ ۴۳ ۲۷٫ اسرار آل محمد(ص) صفحه ۲۶۴ ۷٫ بقره ۱۶۲
  8. کهف/ ۱۴ ۲۸٫ رعد/۳۹ ۸٫ بقره ۱۶۲
  9. (قصص/ ۲۲) ۲۹٫ حجر/ ۲۴ ۹٫ مطففین/ ۲۰ ،۲۱
  10. . (نساء/ ۱۰۰) ۳۰٫ اسراء/۳۶ ۱۰٫ اعراف/ ۶۹
  11. (بقره/ ۲۷۳) ۳۱٫ نور/۲۴ ، یس/۶۵ ، فصلت/۲۰ ۱۱٫ فرقان /۷۰
  12. ( آل عمران ۱۹۵) ۳۲٫ حجر/۹۹ ۱۲٫اسراء/۸
  13. ( نحل/ ۱۲۵) ۳۳٫ خطبه/ ۳۳۱ ۱۳٫ رعد/ ۱۱
  14. .(آل عمران/ ۱۴۶) ۳۴٫ یونس/۳۲ ۱۴٫ الرحمن/ ۲۹
  15. (نساء/ ۷۶) ۳۵٫ انفال/ ۴۵ ۱۵٫ صف/۵
    ۵۶ .(آل عمران/ ۱۶۹) ۳۶٫ طه/ ۱۲۴ ۱۶٫ غافر/ ۶۰
  16. (اعراف/ ۳۰) ۳۷٫ طلاق/۱۲ ۱۷٫ طلاق/ ۱
  17. .(اعراف/۴۵) ۳۸٫ زمر/۴۷ ۱۸٫ نحل/ ۸۹
  18. (اعراف/۴۵) ۳۹٫ جاثیه/۲۴ ۱۹٫ بحارالانوار/ ج ۹۲
  19. .(انفال/۳۶) ۴۰٫ روم/ ۴۷ ۲۰٫ میزان الحکمه/ج ۸
  20. احزاب/۳۹ ۷۴٫ اعراف/۲۰۱ ۶۱٫٫ نهج البلاغه/ خطبه ۱۷۶
  21. بقره/۱۶۵ ۷۵٫ الناس/ ۵ ۶۲٫ .جن/ ۲۶
  22. نور/۳۷ ۷۶٫ زخرف/ ۳۶ ۶۳٫ بحار ج ۵۳ ص ۱۷۵
  23. نساء/۱۳۹ ۷۷٫ اسراء/ ۶۵ ۶۴٫ فتح/ ۲۹
  24. توبه /۱۰۲ ۷۸٫ اسراء / ۸۴ ۶۵٫ حشر/ ۷
  25. مومنون/۵۳ ۷۹٫ جامع احادیث شیعه/ ج ۱۴ ۶۶٫ شورا / ۲۳
  26. ماعون/۵-۶ ۸۰٫ کافی ج۲ ۶۷٫ سبا/ ۴۷
  27. نساء/۷۷ ۸۱٫ حجرات/ ۷ ۶۸٫ بحار ج / ۶۷
  28. تکاثر/۱ ۸۲٫ انسان/۹ ۶۹٫ روم/۳۰
  29. جمعه/۱۱ ۸۳٫ کهف / ۱۱۰ ۷۰٫ یوسف/ ۸۳
  30. بقره/ ۱۴۶ ۸۴٫ هور/۹ ۷۱٫ انفال/۴۸
  31. بقره/ ۸۹ ۸۵٫ نور / ۳۲ ۷۲٫ یونس / ۲۴
  32. نمل/ ۱۴ ۸۶٫ انعام/۹۱ ۷۳٫ حج/ ۵۲
  33. انعام/ ۱۴۱ ۱۰۱٫ بقره/ ۱۴۶ ۱۰۰٫ نحل/ ۸۳
  34. توبه/ ۱۰۵ ۱۰۳٫ اعراف/ ۱۶۲

In the Name of God

The aristocracy from the point of view of the Holy Qur’an, Attrat (AS) and Velayat (Guardianship)

Author: Farid Sadeghian (Legal Expert) Contact No: 09909959578

(… your God encompasses the people …)) ۱
By the grace of the God this article is structurally in line with the latest scientific model of aristocratic strategy and, in essence, formulated on the basis of “Saghlein” doctrines and is dedicated to promoting the culture and lifestyle described in the second step statement.
The content and the issues raised make the reader progress from the inside out and the comprehensiveness and authority of the “Saghlein” in spite of the stability of the principles and the goals, transforms the changing parts of the judgments that are subject to the prevailing conditions in society, to the development of thought, speech and behavior.
Thanks to the luminous concepts in this article, and on the other hand, the divine nature embodied within humanity leads to victory in the path of life in the face of various obstacles and challenges.
Finally, the reader will see the perceptual dimension in vision and divination and deepening in the soul.

Key words: aristocracy – science – faith – God – human – power
Introduction: Since the birth of the Islamic Revolution in 1979, it has been able to bring the two powers of the West and the East to a third power, the Islamic Republic, which, unlike the countries of the world, were all colonies of these two arrogants and define the meaning of independence and freedom in the world with the crystallization of the Islamic Revolution of Iran(So during these forty years, seven achievements have been expressed in the statement of the provincial official in the second step statement, which must be safeguarded, and seven recommendations that have been put into practice in the three axes of automation, socialization and civilization)
In my opinion, attention and role-playing in this regard is obligatory on everyone.
This article, based on the “Saghlein” , promotes insight of the reader greatly, along with real-life and guidens the reader to survive and pass througha difficult and sensitive path.
Not because of the author, but because of the luminous content that encompasses the whole genre.
The vacuum in the world and the neglect of humanity by the trust of the “Saghlein” has led to the humiliation and astonishment of mankind that returning to the only true standard of the world will be the key to human bliss. Although most people are negligent, their work is effective in life.

۲ And say, “Lord, bring me in in and out by the step of truth , and grant me a permanent helpe from your own.”
The aristocratic design process :
At the feasibility level, based on the basics and background of the design and the needs and requirements of the aristocratic , design and editing is planned.
At the level of explaining tasks and expectations, based on external and internal documentation, tasks and expectations are explained.
At the level of desirability, the mission of the nobility will be formulated on the basis of defining the relevant propositions and designing the model of elaborating the desires and from that perspective the aristocracy and the values of the aristocracy will be formulated.
At the level of strategic cognition, based on external and internal analysis, strategic challenges and critical success factors are achieved.
At the strategic approach level, based on the theoretical foundations, the mission of the nobility and the pillars of change, the goals and strategies of change emerge from those action plans and requirements.
At the last level, for the purpose of documenting, the results report will be compiled and the strategic document set up.
Monitoring or Dashboard of Quran:
According to verse 87 of the Surat al-Hijra, the entire verses of the Holy Quran are summarized in 7 verses of Al-Fatihah. This surah consists of two parts, half of which is related to Prophet Rabbi and the other half to servants. So, by following the path of Hamd, servants through

the element of faith can benefit from special capital (mercy) along with benefiting from public capital (charity).
By subjecting the owner of religion to all matters through worship, he is subject to God’s special aids, and by entering into divine guidance, while enjoying the blessings of the province of Etrat, in the path of direct deviation from the extreme deviation (Christians who forbid the solvents of God to theirselves). And hatred (the Jews who see the forgiveness of sins without repentance as guaranteed by God) attain true bliss.

۳) (And verily We gave you (Hamd Surah) and the supreme gift of the Holy Quran)
Imam Sadeq (AS): By God, we are the blessings God has bestowed on His servants And only through us do people prosper.
۴) Provincial Charter:
The province is a place where abstraction of Saghlein is gathered, and this general receives his legitimacy from God and acceptance from the faithful people. With the virtue and the dynamic jurisprudence, it leads and guides the united nation. Therefore, the appeal to the aristocracy of the province in the absence of the Prophet has the same role as the appeal to the Innocent .

  1. Observer of aristocracy 2. Observer of evolution 3. Observer of design
    Essential desires of aristocracy: Motivational, utopian, futuristic statements, futurists and aristocrats of beliefs, reliant on the will of managers, reliant on the will of the governor, and observing the enduring commitments and actions of the nobility, as well as overseeing the quality or good practice of collections. In the form of a Mission Statement, Vision and Values.
    The mission of the nobility: This is accomplished by making transcendent nobility, day-to-day updated, effective, efficient, and productive interaction with stakeholders in the hierarchy.
    Aristocratic Perspective: 1. Human Capital 2. Infrastructure and Systems 3. Efficient and Agile in Structure 4. Knowledge-Based Iranian Advanced Islamic Knowledge 5. Effective in Monitoring and Evaluating the Implementation of Commands and Measures in Related Matters 6. Competent in theoretical development and implementation of commandments in aristocracy.7. Able to evaluate the effectiveness of the goals and strategies in the collections 8. Efficient in monitoring and evaluating the day-to-day performance, status, position, achievement of the goals and strategies and the consequences of the implementation 9. Smart in discovering the weaknesses and appropriate strategy 10. Able to produce strategic information And visualization for alignment, decision-making and determination 11. Effective in helping to enhance the competence of the collection in the face of threats and challenges. 12. Able to identify and identify efficient and responsible elements.
    The values of the aristocracy: 1. The core values of Islam and the Islamic Revolution 2. Reasoning and thinking, invention, creativity and innovation 3. Learning, Transformationalism, modernisation and Continuous Growth 4. Futurism, Systemic and Strategic Attitude 5. Realism, Belief and Creation and Confidence 6. Up-to-date and opportune, expressive and measurable 7. Intelligence of Classification and systematization.

Divine Appreciation:
((Allah eliminates what He wills or confirms, and with Him is the Mother of the Book)) 5

Fixed Appreciation:
In the discussion of the values of the nobility, along with the knowledge of the above mentioned scientific components, it is important to be aware of the constant framework and the real variable in being. Therefore, it is necessary to pay attention to the fixed and divine fate of God according to the Qur’anic documents in order to master the situation. Because all the values of the true aristocracy are influenced by the values of the real aristocracy.

((there is no alternation In our word .)) 6
((Everything has a precise Book Account at the sight of the God )) 7
((Such reservations are recorded on the secured tablet)) 8
(And only divine impulse can be made known by the permission of God.) 9
Variable Appreciation:
((By faith and piety the divine cours e is changed by grace.)) 10
((Those who repent, believe, and do good), God turns their evils into good and pleasant.) 11
((If you come back , we will come back too)) 12
((God does not change the fate of any people unless they change themselves.)) 13
((Each day is dedicated to the same day.)) 14
((Because they chose the path of deviation, God made them astray.)) 15
((Pray that I may answer you.)) 16
((Perhaps God created a new program with the advent of the situation.)) 17

Key issues facing the nobility:

  1. Questionnaires 2. Reports 3. Processes 4. Workgroups 5. Reports 6. Solutions 7. Commands 8. Festival 9. Stakeholders (Organization …) ۱۰٫ Structure 11. Monitoring 12. quiddity13. Human Capital 14. Knowledge-Based 15. Effectiveness.

Getting to the aristocracy: As everyone in life lives on the basis of their own mental beliefs and hypotheses, so in a single organization, one has to have a clear and unified view and hypothesis to survive. So that the consensus will move in the direction of a common mental geometry. “If we could combine utopianism with realism, its operational translation would be to combine tactics with mujahideen (devoted god worriors); sould both jihad (fight for the God) and move valiantly , and this devotee move would be put in a well-designed framework. ” (Imam Khamenei 3/5/91)

aristocracy from the Holy Quran Paradigm:
Considering the level of the intellect and understanding of humanity in comparison with the level of the Qur’an and Etrat (peace on them) paradigm, it is necessary, along with the scientific issues raised, to extend the horizon of vision from the world of nature to the Divine and the understanding of the existential powers in the five senses. Animal to the level of recognition and training of the Twenty powers of soul.
((We sent to you this book while expressing and enlightening everything.)) 18
Imam Sadeq (AS): (Allah has revealed to His Word (Qu’ran) to His servants , but the people do not see.) 19
Imam Baqir (AS) ((The sign of the perfection of the Qur’an is that it is the root and source of all the words of the Prophet (peace be upon him) and the Imams)), so ask for the Qur’anic document whenever we foretold recent.
Imam Sadeq (AS) ((God has not set the Qur’an for a specific time and therefore is new and new at all times and is refreshing to all people until the Day of Judgment.)) 20
((Read the Quran carefully and thoughtfully)) 21
((This is a blessed book We have sent down to you to reflect on its revelations and to remind the wise))
(( Do they not contemplate on the Quran, or have their hearts been locked away?)) 22

Imam Ali (AS): ((The Qur’an is the apparent expression for the common people, and the secret gestures for the minority, for the progeny of God, the divine virtues and for the prophets is the truth)) 23
((The key to the Unseen is with Him only. He knows whats in the land and in the sea no leaf falls, except by his awarance, No dry or wet and no seed in the darkness of the earth is no more gloomy unless it is clear in a book.)) 24
((The mercy of God is not in the hands of the arrogant to divide among whomsoever they will.)) 25

Aristocratic transformation:
To achieve aristocracy, it requires an inner drive to move forward and an external drive to influence the environment.
The goals in this regard should always be constant, but the methods will vary according to the situation.
The study of most of humanity’s view of being is a life of pure nature that has kept the incomplete notion based on the baseless assumption of the facts and the role of real factors alongside the natural factors has kept the human computation in a state of ambiguity.

Human Internal Structure:
Understanding, nurturing and strengthening one’s inner abilities leads to the spiritual and intellectual conquest of the physical and psychological dimension. It is obvious that all human external affairs can be guided and managed in the light of inner power. As a result, any amount of our scientific and practical aristocracy to the intrinsic structure will en
hance our ability and will in matters outside the body. The recruitment of the forces of anger, lust and illusion around the axis of reason pursue human bliss.

One’s self From the point of view of Imam Ali (AS):
Oneself Names {1. Masquerade power 2. Gravity power 3. Indigestion power 4. Repulsion power 5. Training Force}
Animal self Senses {1. Auditory Power 2. Visual Power 3. Odor Power 4. Taste Power 5. Equal Power}
The Spirit of the Holy Ghost {1. Brain power 2. brain power 3. science power 4. helm power 5. consciousness}
The Universal Divine Self {1. There is no power in existence 2. The power of blessing in hardness 3. The power of dignity in despair 4. The power of poverty in wealth 5. The power of patience in misery}

The only true standard system in the world:
Considering that Islam is the highest and most complete program, and the only one that can’t ever get out of date or obsolete, it can be cited as a comprehensive and reliable system in the world that guarantees its effectiveness and durability by the creator of the One for all ages. It has been suggested that its structure is based on solid divine science (wisdom), supported and managed by Rabbi.

One of the features of this great system compared to systems implemented with the power of the creatures of the world and incomplete human science and for a certain period of time, is in its durability and survival and in the criterion of human happiness and suffering.

Should be mentioned that in each system there are indicators and criterias so that in this system performance criteria is based on “the best” not “majority” ,in fact the majority is a privilage and expresses quantity, not quality!

(We have embellished what is on earth, the ornamentation of the property of the earth, to test people which one will do their best in the obedience of God.) 26

“Islam” from Imam Ali’s Viewpoint:
For anyone who wants to get advice = a lesson
For someone who loves it = dignity
For the one who tells the truth = salvation
For the one who step’s in = peace and health
For someone close to it = approximation
For one who submits to it = Leader
For someone who depends on it = trust
For someone confides in it= hope
For someone who grabs it = string
For someone who shows mercy = History
For someone who makes it his religion = saving
For someone who waits = shield
For someone who holds on to it = a handful
For the person of virtue= clothing
For the one who goes into conflict with enemy by it = witness
For who adorns it = ornament
For the guided = shelter and help
For someone who learns it = solid reason
For someone who wants safe = shelter
For the one who want guidance= light
For someone who submits to it = insurance
For someone who stands in trial with it= cause to overcome
For someone who is truthful =Joy
For someone to put it in his heart = science
For someone who is pious = preaching
For the person who narrates it = Hadith (a message)
For the person who intended it = insight
For someone to experiment with = meekness
For the one who contemplates = healing and reasoning
For someone to judge = verdict
For someone who is clever = understanding
For one who thinks = certainty
For someone who makes it his insignia = sign

۲۸
Crown of creation, and Ali (AS) despite their knowledge of the earth and the heavens, are constantly kneeling in front of the absolute knowledge of God,and chanting the verse (Lord, give me a note) and Ali (AS) says if verse 39 Surah al-Thad didn’t exist I would announce all future events until the resurrection. In fact, it is only the Qur’an that informs mankind according to it’s own description of God, and every door except the Qur’an (from the viewpoint of Attram) is misguided.
((Allah eliminates what He wills or confirms, and with Him is the Mother of the Book))

۲۹

((And surely we know you from the predecessors, and we know the future ones.))

۳۰

(And do not follow what you do not know, because the ears, the eyes, and the heart, will all be questioned.)
۳۱

(Other members of the hand and

foot will also be questioned)

۳۱
God is light and invites His servants to the light. His first address indicates this
۳۲

If the Servant’s Look within the Creator, there will be no room for difference and deviation of the servants. When the Crown of creations Prophet Muhammad (AS) ask his Creator: ((اللهم ارني الاشياء کما هي )) and Imam Ali (AS) states: ((لو کشف الغطاء ماازده يقيني (( The wise man discerns the differences between the true and the real. Therefore, the choice and understanding of the divine gaze is not only possible by human nature, but must be tangible in its true spirit. ((لا يمسه الا المطهرون)). To achieve this true vision ((Worship your Lord until it comes to you))
۳۳
Imam Ali (AS): (A blinded man does not see the world beyond the world, and the mundane world is the only thing he can see, But the wise and seer man sees the future with his own vision and knows that the true and eternal life is beyond this world.. ))
۳۴
All the misery and deviation of mankind from the path of light and wandering in the darkness is the lack of attention and perseverance to the Holy Quran, which is sometimes the manifestation of God and the evidence of the truth and values of God.
((What is there without the God, exept stray and deviation))
۳۵
((Pray God more then you shall be saved.))
۳۶
(Whoever turns away from the remembrance of God will have a hard life.)

The Qur’an and the Etrat (the close relatives like emams) are also related and are the only true standard system in the world that is the criterion and index of truth for every time and place. Of course, according to the verses and traditions of the divine laws, it is only for God, and the necessary changes are made only by God.
۳۷ In fact (the knowledge of God is over all things)
That is, everything is clear to God and no secret to him. ((The universe is invisible and obvious)).

۳۸
Most of humanity says on suspicion ((there is nothing but life in this world, we die and we live))

۳۹
While the Devine Prophet , in addition to the divine mercies, he also extends his special mercies to the sincere during his life.
((It is urgent to help believers through us))

۴۰
((Haven’t you seen that we are coming to Earth and constantly descending around it. God decrees and there is no revision of His order and He counts quickly.))

۴۱
((… this is how we arranged for Joseph …))

۴۲
((He sends lightning to hit anyone he wants …))

۴۳
(And if God condemns the evil deeds of the people, there will be no creature left behind on earth …)

۴۴
It is God who gives life, dies, and heirs.

۴۵
((He is the one who sometimes blesses barren and useless winds.))

۴۶
((Moves and joins scattered clouds and lowers rain.))

۴۷
((We added to their guidance and enlightenment and strengthened their hearts because they stood up.))

۴۸
Master Gheraati : Groups Reaction to God’s invitation :
In order to evaluate and recognize our position in the face of inviting right, we need to know the different groups from the point of view of the Holy Qur’an. Therefore, paying attention to the hierarchies of these groups reinforces our true position in the path of determination and readiness.

۴۹ Some are waiting to understand God’s way and to follow it.
۵۰ A group emigrates for the sake of God
۵۱ Some are besieged for being God
۵۲ A group in the cause of God endures persecution
۵۳ A hereditary group invites others to God
۵۴ A group in the way of God never fails
۵۵ A group is fighting for God
۵۶ A group is killed
۵۷ Some people think they are in God’s way
۵۸ Some people want the path of God tilted
۵۹ Some people block God’s way over others
۶۰ Some spend money to block the way of God

In general, the “believers” consider the Qur’an to be a total ((Wellness)) NAHL / 30, but the “Arrogants” consider the Qur’an to be ((Fiction)) NAHL / 24

Imam Ali (AS): ((The Qur’an is the treatment of the greatest pains which are disbelief, hypocrisy and misleading)

۶۱
Aristocracy of the Prophet (peace be upon him) and Atrat (AS)
The importance and

precision of the special status of Aristocracy the creatures and the belief in the aristocracy of the Prophet (peace be upon him) with the permission of God on the situation that the light of the Qur’an was gradually revealed only to the Prophet (peace be upon him) is expressed through His tongue and crystallized in behavior. Referring to the following points, to some extent, the nobility and importance of this unmatched position are mentioned.
((All the unseen science is with God except by the permission of Allah, given to His Apostle.))

۶۲
Imam Mahdi (AS): ((We are well aware of your situation and nothing about you is hidden from us))

۶۳
(Muhammad is the Messenger of God, and his companions are very compassionate to one another and so brutal to infidels. See them in the bowing and prayers that seek God’s grace and mercy and His blessings on their faces from prostration. This is the case in the Torah and the written Gospel, in which the apostle remained as a seed which, when first measured from the soil, was a thin and weak branch, and then strengthened until it became strong and angry. God has promised that whosoever of them will prove faithful and do good, he will be forgiven of his sins, and bestowed with great reward

۶۴
((Take what the Prophet has brought to you and depart from what He has forbidden you))

۶۵
God blesses the wages of the Prophet
(( الا الموده في القربي))
۶۶
((قل وما سئلتکم من اجر فهو لکم))

۶۷
Imam Ali (AS): ((Muhammad’s friend is the one who obeys God, though he is distant in kin and familial, and the enemy of Muhammad is the one who disobeys God, though he is a relative of the Prophet))

۶۸
Try to find your way home like an early mist expant in this vast space
If You Want Your Position in this land Believe in the truth and go Mustafa’s Way

Life Threats:
The decision to go along the path of right is one side of the issue, the other is the issue of threats and obstacles on the way that we must allocate a portion of the total will to pursue the path of right to remove obstacles and threats to the path. Knowing the extent and level of Satan’s influence and possible path damages and threats, defensive planning can be triumphant by overcoming obstacles in the right path.

((Constantly focus your attention on the true religion, keep it in the hands of Allah, Who created all people))

۶۹
Prophet (PBUH): (Whoever sees the blessings of God only in food and clothing ,He has done short on action and he is also close to the wrath of God

۷۰
The beautiful manifestation of sin by the human soul)

۷۱
((Decorating the Ugly to a beautiful manifestation , Sometimes by the Devil))

۷۲
(Glamor of the World)
Satan’s Level and Influence:
((Satan induces something in the intentions and aspirations of the prophets, but God nullifies his conspiracy))

۷۳
((Satan calls the believers, but they are reminded and saved.))

۷۴
((Satan is tempted in the souls of ordinary people.))

۷۵
((Satan goes into the depths of the souls of the wicked and does not come out and dominates the minds and hearts of their members.))

۷۶
The freedom of man to choose the right and the wrong way is obvious. Satan and his army have no control over man, it’s about invitation and temptation. That the wise man benefits the protection of god by gaining faith and benefiting from the reliance of trust in the deceit and temptation of the devils by resistance and the blessing of sincerity.
(Surely Thou have no control over my (pure) servants, and the support and care of your Lord is sufficient.)
۷۷
It is the beginning of human deception and deviation from disregard for the inner wills that act instead of distinguishing and recognizing the inner material desires whether they are based on right or false, without any certainty in science. In fact, all the thoughts, speech, and behavior that come from a human being are within its inner will.
Because whatever you want to do, they will steal something from you
)) Tell the people that they will do something according to their nature and nature, and

your God is more aware of the guidance.

۷۸
Prophet (peace be upon him) ((There are three types of people are immune from Satan’s seduction: those who are always remembering God, those who are crying for fear of God, and those who are repending from sins at dawn))

۷۹
believer:
Most believers are sometimes fall into impiety through their thoughts, speech and behavior due to their simplicity and disregard for the obstacles and pests of their lives. This deviation brings with it the effects that need to be compensated.
Sincere believer
Idol worshiper
Imam Baqir (PBUH): (People are united in worship but fall into disbelive in obedience to non-God.)

۸۰
((… God has made you a believer in the good deeds of your hearts. He has made Blasphemy, depravity, guilt and sin disgusting before your eyes and surely these are truthfuly and a guidance to the right path))
۸۱
Sincere believer

At donation, doesn’t expect a rewards or thanks from anyone. 82
۲-۱- In worship other than God does not serve anyone. 83
۳٫۱ In the religous propaganda does not want a reward from other than God. 84
۴-۱- Is not afraid of poverty in marriage and trust in God’s promise. 85
۵-۱- Excludes everything in dealing with people except His (God’s) satisfaction. 86
۶-۱- Fears no one in war except God. 87
۷-۱-Loves no one in kindness as much as God . 88
۸-۱- Does not ignore the remembrance of God in business. 89
Idol worshiper
Wishes dignity from others. 90
In practice, he combines good work with bad work. 91
۳٫۲ In dealing with others, involves in partisan and group prejudices. 92
۴-۲- Works in neglect and hypocrisy in worship. 93
۵-۲- Fear the people in the war. 94
۶٫۲- In worldly commerce and affairs, the surplus is warming him. 95
۷-۲- In choosing religion and the world, takes over the world and leaves the Prophet alone.
۹۶
Cause of Divine Punishment:
The primacy and importance of the issue of disposing of the loss on the subject of profit-making is clear, but often neglected by humanity. The Holy Quran puts warning ahead of the evangelism, and that is what it says.
Although ignorance of humanity is the bedrock of divergence, many people, despite their knowledge of the subject, lack faith in science and follow the path of disbelief.
۹۷
They know the truth, but they deliberately conceal it
۹۸
Understand the subject but cover it
۹۹
They deny it from , although they are sure within
۱۰۰
They know the blessings of God, then they deny it, and most of them are infidels
۱۰۱
They recognized the Prophet as their own children, but they denied him
۱۰۲
Concealing, altering or denying the right provides the bed of torment. In fact, disbelief and oppression are the causes of the downfall of human suffering.
((As soon as the gardens bear fruit, eat and give the portion of harvest and the fruit of it (to the poor), and do not waste it, because Allah does not love the wasteful))
۱۰۳
((Then the transgressors changed what they were told to another word, and We sent upon them a heavenly retribution for their transgressions))
۱۰۴
Aristocracy from a Velayat (Guardianship) point of view:
In any case, the ”Velayat” is the crystallization of “Saghlein” in the absence of Imam Mahdi (AS) and the meaning and interpretation of the Quran will be reasonable, legitimate and acceptable.
And tell the people that whatever you do, God will see it, and the messenger and the believers will be aware of it, then you will return to the God who knows the seen and the unseen, and will sentence for your good and evil deeds .))

Imam Khamenei’s (مدظله العالي) arguments about Aristocracy (12/9/97) :
To reflect the personality of Malek Ashtar in ourselves.
Consider the personality dimensions of Malek Ashtar .
From among the persons around the Prophet (pbuh), Malik selects and admires Imam Ali (pbuh).
Malek finds direct righteousness with his insight into Imam Ali (AS).
Feels responsible.
Feels affectionate (always working)
Malik Ashtar’s Power of Commanding
The courage of Ashtar’s owner
His resolute determination on the battlefiel

d that he is not thinking about retreating at all.
Spirituality, worship, piety and humility of Malek Ashtar
Malek Ashtar’s Patience (Despit the impudence and ridiculing from the little boy ,Melak Ashtar goes to the mosque and prays to God for the child’s cure for his impolite illness and he forgives him himself )

The aristocracy is not only awareness, when one sees the facts closely, that is, goes on earth, he observes in the field closely, he understands what is not in written reports and these cannot be understood, even if that written report is honestly prepared. Don’t rely too much on paper reports. You have to stand, you have to resist.
The best human power, that is, both the best in thought, the best in action, the best in determination, the speed of transmission, what is needed, when it is needed and able to make the decision at the right moment.
result :The epistemic passage of the very comprehensive process of this article, with the help of common sense,the reader will surely excess the level of understanding and knowledge and will face enormous developments in the field of operation through the expensive rays and beams contained in the article wich has led to a successful scientific and spiritual journey on the level of understanding and knowledge because the source of human evolution is his thinking and thoughts. therefore, increasing the level of human aristocracy will be the source of his bliss and happiness.
Finally, I hope that by applying this roadmap, which is in line with the second step of Imam Khamenei’s (مدظله العالي) statement, we can benefit from the special divine blessings along with the general divine blessings.

Resources:

  1. رعد/۴۱ ۲۱٫ مزمل/ ۴ ۱٫ اسراء/ ۶۰
  2. يوسف/۷۶ ۲۲٫ ص/ ۲۹ ۲٫ اسراء/۸۰
  3. رعد/۱۳ ۲۳٫ محمد / ۲۴ ۳٫ حجر/ ۸۷
  4. فاطر/۳۵ ۲۴٫ انعام/ ۵۹ ۴٫ بحار/ ج ۸/ ص۲۴۵
  5. حجر/ ۲۳ ۲۵٫ زخرف/ ۳۲ ۵٫ رعد/ ۳۹
  6. ذاريات/ ۴۱ ۲۶٫ کهف/ ۷ ۶٫ ق/۲۹
  7. نور/ ۴۳ ۲۷٫ اسرار آل محمد(ص) صفحه ۲۶۴ ۷٫ بقره ۱۶۲
  8. کهف/ ۱۴ ۲۸٫ رعد/۳۹ ۸٫ بقره ۱۶۲
  9. (قصص/ ۲۲) ۲۹٫ حجر/ ۲۴ ۹٫ مطففين/ ۲۰ ،۲۱
  10. . (نساء/ ۱۰۰) ۳۰٫ اسراء/۳۶ ۱۰٫ اعراف/ ۶۹
  11. (بقره/ ۲۷۳) ۳۱٫ نور/۲۴ ، يس/۶۵ ، فصلت/۲۰ ۱۱٫ فرقان /۷۰
  12. ( آل عمران ۱۹۵) ۳۲٫ حجر/۹۹ ۱۲٫اسراء/۸
  13. ( نحل/ ۱۲۵) ۳۳٫ خطبه/ ۳۳۱ ۱۳٫ رعد/ ۱۱
  14. .(آل عمران/ ۱۴۶) ۳۴٫ يونس/۳۲ ۱۴٫ الرحمن/ ۲۹
  15. (نساء/ ۷۶) ۳۵٫ انفال/ ۴۵ ۱۵٫ صف/۵
    ۵۶ .(آل عمران/ ۱۶۹) ۳۶٫ طه/ ۱۲۴ ۱۶٫ غافر/ ۶۰
  16. (اعراف/ ۳۰) ۳۷٫ طلاق/۱۲ ۱۷٫ طلاق/ ۱
  17. .(اعراف/۴۵) ۳۸٫ زمر/۴۷ ۱۸٫ نحل/ ۸۹
  18. (اعراف/۴۵) ۳۹٫ جاثيه/۲۴ ۱۹٫ بحارالانوار/ ج ۹۲
  19. .(انفال/۳۶) ۴۰٫ روم/ ۴۷ ۲۰٫ ميزان الحکمه/ج ۸
  20. احزاب/۳۹ ۷۴٫ اعراف/۲۰۱ ۶۱٫٫ نهج البلاغه/ خطبه ۱۷۶
  21. بقره/۱۶۵ ۷۵٫ الناس/ ۵ ۶۲٫ .جن/ ۲۶
  22. نور/۳۷ ۷۶٫ زخرف/ ۳۶ ۶۳٫ بحار ج ۵۳ ص ۱۷۵
  23. نساء/۱۳۹ ۷۷٫ اسراء/ ۶۵ ۶۴٫ فتح/ ۲۹
  24. توبه /۱۰۲ ۷۸٫ اسراء / ۸۴ ۶۵٫ حشر/ ۷
  25. مومنون/۵۳ ۷۹٫ جامع احاديث شيعه/ ج ۱۴ ۶۶٫ شورا / ۲۳
  26. ماعون/۵-۶ ۸۰٫ کافي ج۲ ۶۷٫ سبا/ ۴۷
  27. نساء/۷۷ ۸۱٫ حجرات/ ۷ ۶۸٫ بحار ج / ۶۷
  28. تکاثر/۱ ۸۲٫ انسان/۹ ۶۹٫ روم/۳۰
  29. جمعه/۱۱ ۸۳٫ کهف / ۱۱۰ ۷۰٫ يوسف/ ۸۳
  30. بقره/ ۱۴۶ ۸۴٫ هور/۹ ۷۱٫ انفال/۴۸
  31. بقره/ ۸۹ ۸۵٫ نور / ۳۲ ۷۲٫ يونس / ۲۴
  32. نمل/ ۱۴ ۸۶٫ انعام/۹۱ ۷۳٫ حج/ ۵۲
  33. انعام/ ۱۴۱ ۱۰۱٫ بقره/ ۱۴۶ ۱۰۰٫ نحل/ ۸۳
  34. توبه/ ۱۰۵ ۱۰۳٫ اعراف/ ۱۶۲
لینک کوتاه : http://sokhankhabar.ir/?p=52189

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.